Ryfors - från ruckel till pärla



Någon gång i början av 1980-talet kom jag flera gånger att besöka Ryfors bruk utanför Mullsjö. Stället var då i ett bedrövligt skick och höll sakta men säkert på att förfalla. Därför ville jag nu, när vi åter passerade Mullsjö, åka in där och se vad som hänt med bruket.



Jag blev mycket glatt överraskad. Husen har rustats upp och här råder nu full aktivitet med bland annat hotell, golfbana, hantverk och restaurang. Är du intresserad av brukets historia, så klicka på länken nedan. Turerna kring upprustning och iordningställande har varit många och långa, så det är enklast att länka till Mullsjö kommuns hemsida.



I Engelska villan finns nu en trestjärning restaurang och i de gamla tjänstebostäderna finns trevliga hotellrum. Vi hade bara tänkt åka förbi och titta, men när jag kom fram till huset såg jag att det stod hotellreception på en skylt. Hotellreception? Vi hade inte bokat något rum för kvällen, så jag stegade in för att höra om det fanns rum och vad de kostade.



Vi blev Ryforsbor för en natt. Vi spatserade i parken och klädde om till middagen.



I den gamla kägelbanan kan man nu för tiden åter höra kloten rulla. Här regnade det in förra gången jag var här.



Vad ska jag säga? Jag älskar stället!

Den tredje dagen...

Kommentarer

  1. Hej!
    Välkommen till RYfors i sommar! Varje måndagskväll i juni och juli guidar vi "ryforspigor" och det är bara att anmäla till Mullsjö Kommun att Du kommer med.
    Välkommen!
    "Pigan Ester"
    (Birgitta Hagebratt Hurtig)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg