Världens bästa kopparputsmedel!



Det är inte ofta jag gör produktreklam på min blogg, men den här gången måste jag faktiskt göra det. Och orsaken till det, är att produkten jag tänker göra reklam för, är bra till något helt annat än det som står på flaskan.

Det står Badrumsrengöring. Euroshoppers Badrumsrengöring.

Och det finns inget bättre att putsa koppar med!

Jag har gjort det i flera år och jag kom på det av en slump. Jag skulle göra ren en adventsstjärna och kom åt badrumsrengöringen av bara farten. Kanske hade jag inget annat. Sprut på och... smutsen bara flöt av. Stjärnan började stråla... som en stjärna.

Bums måste jag kolla på flera kopparsaker, och samma effekt där. Riktigt rent. Inget gno och gnida utan bara spruta på och skölja av. Effekten sitter i länge, och inte verkar det tära på metallen heller. Miljömärkt med Falken är den också.

Euroshoppers Badrumsrengöring. Finns på ICA. Vi brukar gemenligen kalla den Grön Gucka i vår familj.

Jag var bara tvungen att dela med mig...


Uppdatering: Gröna Guckan heter numer ICA Basic Badrumsrengöring, men är fortfarande lika effektivt som kopparputsmedel!  







Kommentarer

  1. Grön gucka kan man ha till mycket. Utom möjligen att putsa fönster med.

    SvaraRadera
  2. Underbart, tack för tipset! Noterade att jag nog borde ta itu med mina stora kopparkannor. Hade tänkt googla på bra tips o så fick jag det bara så här enkelt. Har skrivit in det på min inköpslista ;).

    SvaraRadera
  3. Tack, det ska jag testa måste till ICA idag.

    SvaraRadera
  4. Ninna: Sant! Men till fönster finns ju Blå gucka!

    Dubbelörn: Kul! Lycka till! Jag tänkte att det skulle vara ett bra tips inför jul.

    Randiga Tråden: Jag lovar att du kommer att bli glatt överraskad. Fast det funkar inte på lackad koppar. Men där funkar å andra sidan ingenting...

    SvaraRadera
  5. Ett blänkande, glänsande toppentips inför julfejandet! Tack!!!

    SvaraRadera
  6. Hej.
    Min svärdotter fick för sig att hon skulle värma glögg i en kopparkittel o frågade om jag hade någon. Kom då ihåg att jag köpt något på en auktion för flera år sedan och glömt bort dem. Tittade nu på dem o de såg ju rätt bedrövliga ut. Hittade Ditt tips o ska prova det men undrar lite över om det är lämpligt att värma glögg i den? Den ser förtennad ut så det kanske inte är så farligt men blir det rent o fräsch inuti också med Ditt tips?
    Med vänlig hälsning
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lotta! Kul att du hittade hit! Den "gröna guckan" biter bäst på kopparmetallen, och jag är tveksam till om den har så stor inverkan på tennet inuti. Jag har provat att pusta tenn med det, och visst blir det rent, men inte blankt. Dessutom skulle jag vara lite tveksam till att värma glögg, som ju är syrligt, i en kopparkittel. Syran tär på kopparmetallen och man måste vara 100% säker på förtenningen om man ska ge sig på det.

      Radera
  7. Hej o tack för snabbt svar. Jag hade också funderingar åt att det nog inte var så bra med alkohol o koppar. Jag hoppas hon tänker om. Men det finns nyare kopparkastruller har jag sett, franska, men de har ju inte samma karaktär som ett gammalt men är säker säkrare ur användarsynpukt.
    Med vänlig hälsning
    Lotta

    SvaraRadera
  8. Tack, tack, tack! I flera år har jag gnott och svettats när jag ska putsa kopparkåpan över spisen och nu... spreja och torka av, klart! Är nog fortfarande lite chockad över det fina resultatet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så roligt! Tänk att på detta sätt kunna underlätta folks julståhej! Undras hur lång tid det dröjer innan guckatillverkaren upptäcker det här själv, och börjar sälja den som kopparputs? God Jul Pernilla!

      Radera
  9. Köpte en mysig kopp på loppis. Gillar ärgad koppar, men denna skulle vara finare om den var blank, tyckte jag. Har dragit mig för att börjar putsa och letade genvägar på nätet när jag hittade ditt tips. Jag hade en flaska "grön gucka" stående i ett hörn - jag gillade den inte men kom mig aldrig för att slänga den. Det är jag glad för nu! Min fina bunke är blank och fin med minimal arbetsinsats. Tack för tipset!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt! Slut med gnida och slabba med trasor!

      Radera
  10. Har fått gamla koppar kastruller men de är lackad för man skulle slippa putsa hur får man bort lacken ska bara ha som prydnad har inte råd låta någon göra de rent får göra själv tips ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vet faktiskt inte. Det beror ju på vad det är för sorts lack. Någon typ av lacklösningsmedel kanske. Fråga i en färghandel.

      Radera
  11. Det fungerar, helt fantastiskt, slut på polerande. Stort Tack för tips.

    SvaraRadera
  12. Testa Glanol istället, det är supereffektivt och har ett långtidsverkande ytskydd. Funkar på alla metaller.

    SvaraRadera
  13. Använd absolut INTE ammoniakbaserade rengöringsmedel på koppar / kopparlegeringar. Kan ge sprickor...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag tror inte det är ammoniak i den gröna guckan. Så här står det på innehållsförteckningen:

      "ICA Basic Badrumsrengöring 750 ml. Ean kod 731869008135. Aqua/7732-18-5, Citric Acid/77-92-9, Alcohol Denat. (denatonium benzoate)/64-17-5; (3734-33-6), Deceth-8/160875-66-1, Lactic Acid/50-21-5, Coco-Glucoside/141464-42-8, Parfum."

      Om det inte bakom Deceth-8/160875-66-1 gömmer sig någon ammoniakförening. Jag har i alla fall aldrig sett några sprickor under alla de år jag använt det.

      Radera
  14. Tja, citric acid översätts till citronsyra, vilket är ett rengörande ämne på koppar, men tack för tipset till en billig flarra med det i :)

    SvaraRadera
  15. Hej,
    googlade och hamnade här av en slump. Funkar guckan på mässing också tror du? Eller har du något annat knep för mässing?
    Hls
    Sofie
    www.villakullevilla.blogg.se
    insta: filosofiealvarsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sofie! Guckan funkar precis lika bra på mässing som på koppar! :)

      Radera
  16. Wow, hittade denna tråd nu, måste absolut prova på mina mässingsljusstakar. Men folket i Antikrundan skulle antagligen gråta om de hörde detta ;).

    SvaraRadera
  17. Leif Pettersson Värmdö16 maj 2023 kl. 17:01

    Provat med andra badrums spray och alla har samma effekt och fungerar även på lätt oxiderade silver saker.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg