Min kära gamla Husqvarna Automatic

husq1

Jag lärde mig sy på mors gröna Husqvarna Automatic 21A, tillverkad av Husqvarna Vapenfabriks Aktiebolag 1958. När jag flyttade hemifrån kunde jag ju inte norpa med mig mors maskin, utan jag köpte en egen, exakt likadan. Redan då 20 år gammal och i skick som ny.

husq10 
 
husq2

Och jag har den kvar. Med alla originaldelar intakta inklusive väskan och boxen för pressarfötter.

Jag älskar min symaskin! Hur mycket har jag inte sytt på den genom åren. Allt från skjortor och klänningar till väskor och bomkapell. Och den orkar allt.

Ett tag sydde jag faktiskt väskor på beställning till Sveriges Radio. De hade en reportagebandspelare (Sony TCD3 för tekniknörden) av behändigt mått som jag kommit på en praktisk väska till, med plats för mikrofon och sladdar. Sydde och sålde en hel del, vill jag minnas...

husq3 
 
husq4

Med hjälp av mönsterkamsatsen har jag dekorerat underlakan som finns kvar fortfarande. Jag köpte prima kvalitet lakansväv och sydde till både mor, syster och mig själv med mönstersöm i olika färger.

husq5 
 

husq6

Bruksanvisningens layout har allt man kan önska av 50-talsformgivning.

husq7
husq8

Det slår mig när jag tittar i den gamla bruksanvisningen, hur mycket man lappade och lagade förr. Omständigheterna var små och att slänga och köpa nytt kom inte på fråga. Kanske borde vi börja så igen, om vi ska tänka oss att vara miljövänliga och resurssnåla.

Vad säger ni förresten om håhå? Behå kom ju att leva vidare både som plagg och som begrepp, men håhå??? –Tjenna! Jag skulle vilja köpa en håhå! Har ni nåt i min storlek kanske?

husq9

Och när jag kom fram till den här sidan, fick jag en sur smak av dåligt samvete. Det var nog rätt länge sedan min ögonsten fick sig en slurk av symaskinsoljan… Jag lovar. Jag ska!

Men alldeles smärtfritt har det inte gått genom åren. Trampan har fått fnatt och spolen blev lite sned. I Sundbyberg finns Symaskinsverkstaden i Sundbyberg AB som fortfarande tar sig an gamla antikviteter och till och med kan krafsa fram reservdelar. Guld!

Jag älskar min Husqvarna Automatic 21A. Måtte den leva länge än!
Nu ska jag gå ner och leta reda på symaskinsoljan åt min 54-åring!


Jag fick en fråga om hur man justerar pressarfotstrycket. Jag ska försöka förklara så gott det går.

Om man öppnar den lilla luckan på maskinens "huvud", alltså till vänster ovanför nål och pressarfot, sitter det en nedåtvänd ratt i närheten av gångjärnen. Se den röda rutan på bilden ovan och bilden nedan. Ratten är den som är markerad A.

Om pressarfotstrycket är för lågt, vrid ratten åt höger och om det är för hårt, vrid åt vänster. Man får helt enkelt pröva sig fram tills det blir bra. Hoppas det hjälper dig, Jenny!

Kommentarer

  1. Åh, helt plötsligt förflyttades jag tillbaka till 50-talets slut och 60-talets början. Min mamma hade en exakt likadan symaskin som jag tjatade mig till att få använda. (Mor var förstås rädd att jag skulle göra illa mig i min sy-iver. En gång sydde jag igenom skinnet längst ut på pekfingret. Sedan tog jag det lugnare.)

    Det blev mångt och mycket sytt på den maskinen. Minns bl.a. att jag i mammas gömmor hittade en guldfärgad gardinkappa med frans som jag sydde en jättesnygg tunika av - med frans nertill och i halsringningen. Det blev faktiskt många komplimanger för det påhittet. T.o.m. från mamma...

    Jag har inte mammas Husqvarna kvar; en svägerska fick ärva den eftersom jag redan hade en elsymaskin då.

    Vilka härliga minnen detta inlägg förde med sig! Tack Mira!

    SvaraRadera
  2. Jag har insett att för mej räcker de gamla maskinerna så bra. Husqvarnas trampsymaskin för raksaöm och den elektriska 70-talsmaskinen där även zigzag finns (mönstersömnad är inget för mej). Min nya elektroniska blir jag nog aldrig vän med tyvärr.

    SvaraRadera
  3. Håhåjaja, håhå lever jag gärna utan!

    Min kära Bernina dog när den var en bit över 40. Reparatören som inte kunde laga den, skrattade och sa' att sådana maskiner finns inte längre.
    Ny maskiner kommer inte ens i närheten av de gamla - som jag saknar så mycket. Jag stoppade faktiskt en hel del med den gamla maskinen.
    Margaretha
    som just kom
    att tänka på
    att någonstans
    i gömmorna har
    jag en manual
    för hur man
    stoppar och syr
    konstsöm på en
    gammal trampmaskin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ohhh har du Berninas pressarfötter kvar? Vilken model har/hade du? Jag har precis köpt Bernina 830 och den gàr som en klocka men jag har bara den vanliga pressarfoten. Jag tror den gàr lika bra som min Husqvarna automatic. Jag fàr kolla när jag kommer till min sommar stuga. Husqvarnan stàr där och väntar pà mig.

      Radera
    2. Bomullstråden,
      jag är ledsen att jag missade din fråga, och du har fått vänta på svar så länge.
      Tyvärr vill jag inte göra mig av med pressafötterna, eftersom jag skaffat en ny Bernina där jag kan använda dem.
      Hoppas du har bättre lycka på annat håll!
      Margaretha

      Radera
  4. Underbara bilder på en gammal trotjänare, min mammas som jag också fick. Motorn brann för några somrar sedan, fast jag har den kvar plus fyra till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns ibland motor att köpa på tradera!

      Radera
  5. Det verkar som om detta inlägg väckte många minnen till liv hos er alla. Roligt. Det är så jag vill ha min blogg. Väcka minnen. Föda tankegångar. Tack alla!

    SvaraRadera
  6. En sådan har jag lärt mej sy på, för min mamma hade en sån. grön tror jag att den var....Känner igen mönsterränderna - gjorde sådana själv som 7-8 åring.

    SvaraRadera
  7. Hej Mira!!
    Jag har också en Husqvarna automatic 21 som jag ärvt från min farmor. Tyvärr har jag inte lyckats använda alla finesser eftersom min bruksanvisning saknar sidorna 12-21 och 24-33. Så jag tänkte höra om du möjligtvis skulle kunna tänka dig att scanna in och skicka till mig, alt kopiera och skicka? Det skulle vara super!
    Hälsningar
    fialotta14athotmail.com

    SvaraRadera
  8. Kristina: Hej och välkommen hit! Jag har funderat på att scanna in hela bruksanvisningen och lägga ut den på bloggen, men det är ett ganska stort jobb, så jag tänker inte göra det just nu. Så länge hittar du den här http://sites.google.com/site/spinningayarndocuments/Home fast på engelska. Titta gärna in vid något senare tillfälle, så kanske jag har fått det gjort. Det är över 50 sidor...

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Har sökt runt på google och olika syaffärer för att hitta en spolar till min älskling! Har du något tips var man kan få tag på en spolar till husqvarna automatic eller måste man beställa?

    SvaraRadera
  10. Alex: Hej Alex och välkommen hit! Jag köpte extra spolar på syfestivalen i Stockholm för några år sedan. Tyvärr minns jag inte vilket företag som sålde. Har du kollat om några av de här passar? http://webshop.husqvarnabutiken.se/index.php?cPath=24_25

    SvaraRadera
  11. Tack, beställde där ifrån och fick hem idag och dom passade :)

    SvaraRadera
  12. Hej, jag sitter och letar efter en bruksanvisning till 21E. 21A verkar snarlik. Du har delar av dess anvisning - kan du inte lägga ut hela?
    Jag har fått en gammal gedigen maskin, men kan inte sy (manlig 40-talist, vi hade inte syslöjd)
    Gert

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gert! Du må tro att jag funderat på det många gånger, men det är så många sidor att scanna in så det känns övermäktigt. Kanske lite då och lite då. Kolla till exempel här: http://mirasmirakel.blogspot.se/2012/12/monsternyckel-till-husqvarna-automatic.html

      Radera
    2. Hej Gert,
      jag har också en 21E som jag precis fått igång efter diverse missöden. Jag har bruksanvisningen i original och har dessutom funnit en verkstadsmanual på engelska som kan vara till hjälp om du måste ställa in någonting. Om du söker på Automatic E21 och Viking så borde du finna manualen på nätet - Husqvarna heter ju Viking i USA.
      /Marcus

      Radera
    3. Hejsan Gert,

      Jag har fått tag i och scannat in en Svensk bruksanvisning till Husqvarna Automatic 21 E! Maila mig på chatrinejansson@hotmail.com så skickar jag över den till dig :)

      Chatrine

      Radera
  13. ...åhh, jag har just köpt just en sådan maskin och jag älskar den redan! Tyvärr var inte bruksanvisningen med, men den har jag lyckats få tag i hos symaskinexperten.se.
    Sedan vet jag att ska finnas en snurra som gör att man enkelt kan se vilka inställningar man ska göra för att få till de olika mönster/dekorationssömmarna... men den verkar värre att komma över :( Kanske kan jag be dig lite snällt om att få en enkel kopia av din? Eller går det kanske inte att plocka isär? Mejla mig gärna chatrinejansson@hotmail.co

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Chatrine! Kul att du hittade hit! Kolla här: http://mirasmirakel.blogspot.se/2012/12/monsternyckel-till-husqvarna-automatic.html

      Radera
  14. Tack snälla! Nu är jag så himla sugen på att börja leka med min maskin att jag måste smita... ;)

    SvaraRadera
  15. Jag köpte just en gammal Husqvarna Automatic 21 hos återvinnarna Refurn för 225 kr. Perfekt komplement till den 21A som var min allra första symaskin, köpt begagnad sommaren -69 tror jag. Den har sen bott hos min mamma medan jag trodde att jag bytte upp mig till nyare och bättre maskiner. De blev bara sämre och sämre. Efter tre misslyckade försök med Singer, Elna och Janome har jag nu fått tillbaka min gamla gröna trotjänare.

    SvaraRadera
  16. Hej Skulle vara jättetacksam över en bild på Husqvarnan med lampan nedfälld. Jag fick inte loss min lampa när den hade gått sönder så jag skruvade bort det "skyddet" som sitter under lampan(som har ett litet "handtag" som man drar i för att fälla ner den) och då lossnade några grejer mer och nu vet jag inte i vilken ordning grejerna ska tillbaka.

    SvaraRadera
  17. Hej, finns det möjlighet att någon som har en bruksanvisning på svenska till en automatic 21 kan scanna den till mig? På kennelgoodcatch@gmail.com tusen tack på förhand/ Annika

    SvaraRadera
  18. Hejsan! Jag hittade hit då jag är på jakt, för min farmors räkning, efter en manual för en Husqvarna Automatic 21. Min farmor vet inte hur man använder internet så jag tog gladeligen på mig uppgiften. Skulle det finnas en möjlighet att få en kopia av din inscannade manual? Givetvis betalar jag gärna för den. Du kan nå mig i min blogg eller på angelicajonsson@gmail.com Vänliga hälsningar Angelica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Angelica! Kul att du hittade hit! Tyvärr har jag inte manualen inscannad, endast några få sidor. Fast jag börjar inse att det kanske vore idé att göra det så småningom. Hoppas du hittar manualen någon annanstans åt din farmor.

      Radera
  19. Hej, och tack för ditt svar. Jag fortsätter leta. Du skulle nog kunna hjälpa många om du scannade in manualen. Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detsamma! Ja, jag får se hur jag gör. Kanske rätt vad det är. :)

      Radera
  20. Vad roligt att höra så gott om denna symaskin för jag köpte nyss en exakt sådan! Väska o allt, dock saknades instruktionsboken så tack för bilderna ♥ Mvh//Simone

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Och märkligt att denna oumbärliga lilla bok tycks ha en förmåga att få fötter... Lycka till!

      Radera
    2. Om nu någon skulle vara intresserad så har jag skannat av en hel (!) instruktionsbok i gott skick till en Hq C21 (klass 21). Men jag har inte gjort någon PDF av dom ännu, så det blir lite att skicka över i jpg-format... ;-)
      48 filer om totalt 115 Meg, närmare bestämt...!!
      En CD till självkostnadspris är nog det enklaste. :-)
      Maila om det verkar intressant (och var JÄKLIGT Noga med att stava rätt!) till: olle_bengtson@yahoo.se och ha som 'Ämne' "Husqvarna manual", så räknas det inte som SPAM...

      Radera
  21. Jeg skulle gjerne hatt en manual til min gamle 40-50 r gamle symaskin. Den har disketter til å sy mønstre med. Jeg har akkurat fikset en røket kondensator. Det er en gjengangerfeil har jeg hørt. Den røk også på min gamle Elna. men her kan man bruke moderne standard-komponenter. F.eks. 0,1 mF på strømmen inn eller på motoren for å unngå støy. To små i tillegg kan også være bra - 0,001 mF. Men de trengs ikke for å sy. De støysignalene går helt på AM, LM og MB, altså på gamle radioer. Men greit å få det helt ok.....
    Men en reprarasjons-manual hadde også vært fint.
    min mailadresse er:
    tor.magnussen@gmail.com

    SvaraRadera
  22. Hej!
    Har du en bra förklaring till hur man ändrar trycket på pressarfoten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jenny! Jag har lagt till lite om pressarfotstrycket längst ner i inlägget. Hoppas det hjälper dig!

      Radera
  23. Hei jeg kan fikse Husqvarnamotorer. Obs et kan også være røket kondensator. Den går bra uten..
    tor.magnussen@gmail.com - holder til i Bäckefors

    SvaraRadera
  24. Rolig läsning! Har en gammal Husqvarna Automatic 21 som jag använt mycket för några år sedan. Nu har jag helt tyvärr glömt hur nålen ska sitta!!!! Någon handbok finns inte. Jag har testat, men inte lyckats... Ska tråden ska träs i framifrån och bakåt, eller från sidan? Hur ska den platta sidan på nålen sitta? Någon som vet? Tacksam för svar för jag är väldigt sugen på att sy igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kul att du hittade hit! Nålen ska träs framifrån och bakåt och nålens platta sida ska sitta bakåt, alltså från dig. Lycka till!

      Radera
    2. Tack snälla underbara Mira! Nu fungerar den gamla trotjänaren! Tusen tack! Ska genast börja sy. Roligt!

      Radera
  25. Helt plötsligt så funkar inte min maskin att sy sicksack!?
    Nån som vet vad som hänt?!
    Mvh Nette

    SvaraRadera
  26. Plötsligt kan min Husqvarna 21 A bara backa... nån som vet vad man kan trixa med?
    Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min back fastnade också men genom att läsa Munkens beskrivning 400 ggr och sedan göra som det står så fick jag den att fungera tusen TACK!!!

      Radera
  27. Helt plötsligt kan min Husqvarna 21 A bara backa... någon som vet hur man kan trixa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min maskin gjorde (gör) samma sak. Det är en liten "grej" som ser ut som ett kantigt C (eller E utan mittbalken) som roterar (inte runt, runt utan kanske max 30º) på en axel. När den är max uppåtvriden så syr maskinen med stygnlängd 4 (är väl max tror jag) och när man vrider ner stygnlängden så vrider sig den här delen i mekaniken som jag liknar vid ett C. När stygnlängden är noll är den i rakt läge. När man trycker in bakåt-knappen åker den här C-grejen ännu längre bort och maskinen backar. En fjäder ska trycka tillbaka den här C-grejen uppåt (runt axeln) men om den är sönder eller kärvar (som min) så fastnar maskinen i back läge eller den lägsta längdinställningen om man inte tryckt in knappen för back. Man kan prova att lösa upp med symaskinsolja eller om det är mycket skitigt med fotogen (enligt instruktionsboken). Jag roterade den här C-grejen försiktigt med mina fingrar (allt du gör i din maskin gör du på egen risk - om nå't går fel så tar jag inget ansvar - jag är en glad amatör men väldigt amatör). Titta noga till vänster om C-grejen så ser du hur långt det ska gå att vrida-det är bara litet grann!. Bryt inte och var försiktig med axeln och prylen som rör sig inuti C-grejen och även med "balken" som leder neråt (och som kopplar ihop med frammataren - tror jag) Jag skulle gärna lägga en bild här men tror inte att jag kan göra det. C-grejen hittar du om du öppnar luckan bakpåmaskinen. Titta var stygnlängd/backa-knappen kommer in så ser du något som liknar ett fyrkantigt C på en axel- Drivremmen ser du till höger. Backaknappen trycken in en gaffelgrej över axeln som puttar runt C-grejen. En liten upphöjning på ovansidan sätter maxläget för bakåtknappen. C-grejen ska vridas bakåt (OBS VRIDAS!) från övre delen av C:et Och sedan kan man använda bakåtknappen igen för att försöka få loss det som kärvar - Vet inte om det går att förstå vad jag beskriver men lycka till!

      Radera
    2. Alla symaskiner som kan sy lite mer avancerade sömmar från runt den här generationen och fram till dom första datoriserade har rätt så avancerad mekanik som kräver hög precision, dvs det får inte vara något större glapp i dom rörliga delarna, vilket gör att dom är ganska känsliga och beroende av en lättflytande smörjolja.

      När dom mer lättflyktiga ämnena i smörjoljan avdunstar med tiden så bildar hartserna från oljan (det som blir kvar) något som närmast kan beskrivas som lack, som "limmar ihop" dom finare delarna i mekaniken.

      På så gott som alla Husqvarnamaskiner som har en ratt för stygnlängden med en knapp i mitten för back brukar backen nästan alltid vara det första som fastnar, tätt följt av sömväljaren och knapphålsmekanismen. I extrema fall kan hela maskinen bli totalt "igenbeckad" och låsa sig totalt!

      Så länge maskinerna används ofta, och smörjs och servas regelbundet, så brukar det inte vara ett problem, men blir dom stående en längre tid utan tillsyn kommer tyvärr problemet som ett brev på posten!

      Från ca 1970 (Husqvarna "2000" modell 6030) var maskinerna "smörjfria", vilket betyder att dom skulle klara sig utan smörjning mellan gångerna som man förväntades lämna in maskinen på service, dvs en gång om året om man inte använde maskinen så ofta, och två gånger om året om man sydde väldigt mycket! Ovanstående är i praktiken vanligen ett ännu större problem med dom "smörjfria" maskinerna, eftersom dom saknar smörjhål, smörjinstruktion i manualen och ofta varken blivit servade eller smorda på många år!

      "Munken" bekriver väldigt väl här ovan hur backmekanismen ser ut. Dessutom är reglagen på maskinerna ofta lite känsliga, så om man tar i och försöker vrida trots att det tar emot är det lätt att dom går sönder.

      Den enklaste och "snällaste" metoden är att ta loss alla "luckor" bakpå maskinen (dra givetvis ur sladden först!) och sedan värma innanmätet bakom reglagen med en hårtork, helst en som är ganska klen, eller som har en inställning för låg temperatur. Använd ABSOLUT INTE varmluftpistol!

      Värm långsamt och försiktigt, du behöver lägga minst en halvtimme, kanske uppåt två timmar på operationen! Blås omväxlande från flera olika håll, och håll inte hårtorken för nära. Du vill inte överhetta delar som är gjorda av plast i maskinen, eller sätta eld på oljan, eller värma loss den vackra lacken från utsidan av maskinen...

      Ingen del inuti maskinen skall någon gång bli varmare än att du kan sätta dit fingret och hålla det kvar utan tendens till att bränna dig! (Den som är försiktig gör det ändå utomhus, och har dessutom en brandfilt eller en brandsläckare nära till hands...)

      När maskinen är ordentligt genomvarm kan du börja mjuka upp de delar som fastnat genom att vrida på reglagen, eller på annat sätt röra delarna i mekaniken, fram och tillbaks. Peta helst med något mjukt som fingret eller exempelvis en blompinne. Det är lätt att repa eller bända sönder delar i maskinen om du använder ett hårt och vasst verktyg som en skruvmejsel!

      När du fått alla delar att röra sig helt fritt kan du sluta värma, fortsätta röra på dom och när maskinen svalnat lite tillsätta lite symaskinsolja till alla ställen där något roterar eller glider i mekaniken. Undvik att få olja i motorn eller på remmar, och torka bort överflödig olja innan du skruvar ihop maskinen.


      Sedan är det ett par andra fel som också kan uppstå, men det mesta går att fixa på en sådan här maskin och det är bara dom allra dyraste nya maskinerna som ens är i närheten av samma kvalitet, så oftast är dom gamla ögonstenarna väl värda att ta hand om!

      /Jonas

      Radera
  28. hej jag har en husqvarna automaic 21 a och jag undrar hur man skiftar från att spola på en ny undertråd till att sy igen? skicka svar till min mail theresesahlberg88@hotmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Therese. Det ska gå automatiskt i och med att du tar bort spolen från "spoltappen" på sidan.

      Radera
  29. Hej
    En bekant har en Husqvarna Automatic och vi kan inte justera stygnlängden när vi syr raksöm. Sicksac går bra. /Anna

    SvaraRadera
  30. Hej!
    Vet du hur man använder maskinen för att stoppa och för att göra öljetthål? Jag har maskinen med de tillbehör som kom med, men tycker det är svårt att helt förstå manualen. Det hade varit så bra att kunna. Jag hade gärna fått till en träff med någon som kan och vill dela med sig av kunskapen, eller som kan lägga upp en video om det.

    SvaraRadera
  31. Hej!
    Jag har en HQ 21 men det går inge vidare för mig. Det blir skatbo kring spolen och den vill inte riktigt mata fram tygen. Jag är inte jättevan att sy men hoppas att jag ska lära mig.
    Mvh Magnus

    SvaraRadera
  32. Hej 👋
    Min maskin är i osynk så nålen slår i spolen hur gör man för att fixa detta ?

    SvaraRadera
  33. Hej. Får inte min Hq21e att sy raksömmen riktigt rak. Är det pressarfotstrycket som ska ställas ner eller någon annan idé på justering.fått tag på en engelsk version av servicemanual, där dom justerar ”swing control” för raksöm. Några tips hur jag fixar detta?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg