Tornet



Jag lovade bloggaren Kesu att jag skulle göra ett inlägg om tornet som jag sover i. Det blir med bilder från förra sommaren. Tärnan som hänger i taket är numer utbytt mot en kristallkrona, annars är det sej likt.

Jag kan lova er att det är underbart att sova här uppe bland trädkronorna och se solen gå upp. Tidigare och tidigare så här års. Och alldeles utanför det östraste av de fem fönstren växer min lönn, vars blomning jag nu så noga följer.



Den grå färgen i taket har vi hämtat från vårt favvoställe i Hunnebostrand, Bella Gästis, som har alla sina tak målade i just den här kulören. En varmt grå färg som står ypperligt mot den blå på väggarna.




Att ha sin sovplats i ett torn är ett privilegium. Jag vet.

Kommentarer

  1. Det där måste vara allas dröm. att få sova i ett tornrum!
    Nåja, kanske inte allas, men i alla fall min :)

    Bor du så i Sthlm eller är det på landet?

    SvaraRadera
  2. Christina: Jag är uppvuxen på landet och det är min dröm att få återvända dit. Detta är inte var jag skulle kalla landet, vi åker bil på 10 minuter till Roslagstull eller 20 minuter med tunnelbana till Östermalmstorg. Men torn är det i alla fall. Och det tornet gillar jag. Om du kommer och hälsar på någon gång, kan du få välja att sova i gästrummet med himmelssängen eller i tornrummet...

    SvaraRadera
  3. Fräscha och fina färger var det också i tornrummet. Kul med ovanliga detaljer på ett hus!

    SvaraRadera
  4. Grrr. Jag är INTE ALLS avundsjuk. Mummel.

    SvaraRadera
  5. Mira - du milde vilket erbjudande! Tänk om jag tar dig på orden ;)

    SvaraRadera
  6. Christina: Och varför skulle du INTE göra det? Välkommen!

    SvaraRadera
  7. Åh, där kom det! Torninlägget! Tack! Så häftigt att sova i ett torn nära trädkronorna! Bättre feng shui tror jag inte finns. Är huset gammalt? Torn är väl inte standard idag? Har inte sett ett enda i Hammarby sjöstad. Vilken byggmiss!

    SvaraRadera
  8. Kesu: Huset är från 1934 men tornet är nybyggt (1994). Nej torn är nog inte standard. Men man blir helt klart lycklig av torn, både hus och människor.

    Läste just i DN idag om tornet vid Sickla sluss. Torn som flerfamiljshus, och om familjen som hade takvåningen. De var också lyckliga...

    SvaraRadera
  9. Åh, Mira så fint. Jag vet ju var det finns också - det är helt otroligt att det kan finnas just där!

    Och jag som skrivit en massa om bilar nyss får ordverifieríng: fordi!

    SvaraRadera
  10. Monet: Fick du aldrig bilderna som jag försökt skicka till dej två gånger? Där var tornet med... Måste vara något skumt med förbindelserna med la France...

    Och Chistina fick poppan... Hur stor är egentligen sannolikheten för det???

    SvaraRadera
  11. VIlketn bra idé att bygga till ett torn till ett gammalt hus! Fler borde göra det. B har idéer om att bygga ett torn på huset på landet, men jag tror det skulle se liiite konstigt ut. Stämmer inte riktigt med ett hus från 60-talet.

    Jag läste också om tornet i Sickla. Häftigt!

    Ordverifiering: ungrig - dags för lunch kanske? ;)

    SvaraRadera
  12. Kesu: Vi behövde mera plats och bad en god vän som är arkitekt att hitta på något. Vi sa inget om torn, men hade pratat om det med varandra vid något tillfälle. Sen kommer arkitekten med en ritning med torn... Taget!

    Säg inte att ett torn på ett 60-talshus skulle se konstigt ut. Rätt stuk och rätt material så skulle det nog kunna bli jättefint!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg