Intet är...



Intet är som väntanstider,
vårflodsveckor, knoppningstider,
ingen maj en dager sprider
som den klarnande april.
Kom på stigens sista halka,
skogen ger sin dävna svalka
och sitt djupa sus därtill.

Sommarns vällust vill jag skänka
för de första strån som blänka
i en dunkel furusänka,
och den första trastens drill.

Intet är som längtanstider,
väntansår, trolovningstider.
Ingen vår ett skimmer sprider
som en hemlig hjärtanskär.
Sällan mötas, skiljas snarligt,
drömma om allt ljuvt och farligt
livet i sitt sköte bär!

Gyllne frukt må andra skaka;
jag vill dröja och försaka,
i min lustgård vill jag vaka,
medan träden knoppas där.

Erik Axel Karlfeldt - Fridolins visor

Kommentarer

  1. Instämmer helt och hållet!

    SvaraRadera
  2. Din läckra bild ser ut att föreställa en fågelunge som ska pröva sina vingar...

    SvaraRadera
  3. Tänk - exakt samma association gjorde jag, en fågelunge som just har kläckts och höjer de ännu fuktiga och lite klibbiga vingarna lite.
    En skarvunge...

    SvaraRadera
  4. Ninna: Tack för påminnelsen!

    Slottsträdgårdsmästaren och Christina: Och jag som såg något nästan sakralt med bilden. En kandelaber, ett altarljus. Kastanjens blommor står som ljus i majnatten... Men visst, nu ser jag också en fågel.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg