Över Stocksundsbron år 1873



Klicka på bilden så du ser att läsa...

Kommentarer

  1. Jag tror dina bilder ger en bättre bild ,framförallt vackrare, av pelargonerna än om jag varit där och virrat omkring i ivern.

    Ingela

    SvaraRadera
  2. Ingela: Det är så stort där, och så luftigt, så jag fick inte direkt någon känsla av trängsel. Det enda ställe där det kändes trångt var vid kassorna, men det gick ändå rätt fort. Du kunde ha gått där i lugn och ro och luktat på blommorna! :)

    SvaraRadera
  3. Stocksundsbron minns jag inte att jag betalat för att komma över - men Lidingöbron kostade att passera i min barndom.
    Margaretha

    SvaraRadera
  4. Så intressant. Jag hade ingen aning om att det kostade förr.

    SvaraRadera
  5. em: Nej, jag vet inte när betalningen vid Stocksundsbron togs bort. Märkligt för lidingöbor att behöva betala för att få komma hem. Men å andra sidan, ska man åka bussen hem, så måste man ju också betala...

    Christina: Inte jag heller. Men broar skulle väl underhållas även på den tiden... En "bondvagn" med två hästar kostade i alla fall mindre än en övertäckt vagn med två hästar. Hur man nu vill uttolka det...

    SvaraRadera
  6. Betalvägar är inget nytt påfund. Broavgifterna brukade gå till underhåll och reparationer av dessa. Lidingöbanans biljetter specificerade förr hur många öre av biljettpriset som utgjordes av broavgiften.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg