Lunchrundan 27 april



Så här långt har min parkeringsplatslönn hunnit idag, efter den ovanligt varma och soliga helgen. Under lönnen breder mattan med nunneört Corydalis solida, ut sej, som ett mjukt fält i olika nyanser av lila. Nunneörten är släkt med löjtnantshjärtat, båda tillhör familjen Papaveraceae, och det syns på bladen. Till och med den gode Linné trodde han sådde löjtnantshjärtefrön, som en lärjunge hade varit och hämtat åt honom i Ryssland, men upp kom en nunneört, Corydalis nobilis.




Längst ner i slottsparken växer Pestskråpet med bleklilaröda blommor. Örten är tvåbyggare, vilket innebär att han- och honblommor är skilda åt. Senare kommer de mörkgröna bladen, som kan bli mycket stora. Förr trodde man att pestskråpet, eller pestilensroten, kunde bota pesten.



Lövbackarna runt slottet börjar nu fyllas av vitsippor. Snart kommer det att se ut som om snötäcket kommit tillbaka.



Och björkarna går i sin skiraste blom... Och jag saknar ett makroobjektiv. Närgränsen på min zoom ligger på 45 cm, och alltför ofta hamnar jag för nära i min iver att komma en blomma inpå livet.

Kommentarer

  1. Den blå nunneörten har jag faktiskt aldrig sett i verkligheten, bara den gula.
    Mycket vackert.

    SvaraRadera
  2. Christina: Den gula måste vara den som Linnés lärjunge plockade hem från Sibirien, i tron att det var Löjtnantshjärta!

    SvaraRadera
  3. Vilka fina bilder! Lustigt att du har nunneört med också. Jag var i Kronobergsparken och plåtade skär nunneört i dag. I alla fall tror jag det var det och fick det bekräftat i en kommentar.

    SvaraRadera
  4. Gabrielle: Tack! Jamen, då måste jag genast kika in hos dej och kolla på dina skära nunneörtar. Kul!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg