Hagaparken - Ekotemplet

Flera gånger har jag varit i Hagaparken, men faktiskt aldrig varit inne i Ekotemplet. Därför passade jag på nu att ta extra många bilder. Byggnaden lockar min fantasi. Den är ett rum i rummet. Både inne och ute på samma gång. Jag skulle mycket väl kunna tänka mej att äta en god och festlig måltid här inne, med lyktor och levande ljus och med sommarnatten som doftande sammet där utanför...









Gustav III älskade att äta utomhus. Därför lät han år 1790 uppföra Ekotemplet som sommarmatsal. Arkitekt var Carl Christoffer Gjörwell. Kungen lät även specialtillverka ett matbord som passade precis i den stora ovalen.

Kommentarer

  1. Så fina bilder på en vacker plats. Minns när dottern klättrade omkring där när hon just lärt sig gå.

    SvaraRadera
  2. Så vackert, älskar arkitekturen som dina bilder förmedlar så rofyllt men påtagligt.

    Koppartälten är otroliga, bergen och din mormors gobeläng likaså.

    Hälsningar
    Ingela

    SvaraRadera
  3. Slottsträdgårdsmästaren: Tack Hasse! Du får ta dit dottern igen och klättra omkring!

    Ingela: Ja, Ingela - jag tror att det är just det jag söker. Det rofyllda men påtagliga i en värld som alltmer hotar att gå i spinn omkring mej. Tack för dina fina ord!

    SvaraRadera
  4. Hej! på www.bokaekotemplet.se kan man enkelt kan få en överblick på när folk planerar att vara i Ekotemplet och enkelt kan lägga in vilken tid man själv planerar att vara där :)

    www.bokaekotemplet.se/

    SvaraRadera
  5. www.bokaekotemplet.se finns inte :(

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg