Röda bergen



En plats som ganska länge stått på min utflyktslista är Röda bergen i nordvästra delen av stadsdelen Vasastan i Stockholm. Men årstid och väderlek har inte riktigt varit sådan att det har känts lockande att ta sej dit. Nu i helgen överfölls dock huvudstaden av solsken och lusten att göra en liten tur till Röda bergen föll på.

Området bebyggdes på 1920-talet av arkitekten
Per Olof Hallman och avgränsas av gatorna Karlbergsvägen, Norrbackagatan, Gävlegatan och Sankt Eriksgatan. Rakt igenom området skär den tämligen trafikerade Torsgatan.



Jag hade fått låna en telezoom (70 - 300 mm) av en god vän, och utrustad med denna glaskorv begav jag mej på arkitekturjakt. Dessa bilder fångade jag på Hedemoratäppan.





Färgsättningen går genomgående i varma nyanser, och vore det inte så att man säger att området kallas Röda bergen för att det vilar på röd granit, så skulle man nästan kunna tro att det berodde på hur husen är målade. Det vilar som ett varmt skimmer över hela platsen.









Fast det här huset var skärt! Det spelade ingen roll hur jag ändrade vinkel eller kisade. Det var och förblev - skärt.





Jag följde Rödabergsgatan ner mot Torsgatan och tog dessa bilder på Torbjörn Klockares gata.





Någonstans mitt på Rödabergsgatan fick jag nog av den långa glasbiten och satte mej ner på en parkbänk och bytte tillbaka till min egen 18 - 70 mm zoom. Att plåta med ett så extremt tele kräver nog något mer öppna landskap. Gluggen motsvarar ungefär 105 - 400 mm analog zoom. Jag kunde plåta gruskornen i putsen på fjärde våningen och blev dessutom lätt sjösjuk när antiskakmotorn satte in på längsta utdraget. Men tack för lånet A, i alla fall.



Torsgatan i lågtstående sol.

Röda bergen är ett trivsamt område med ljusa, intima innergårdar och med arkitektur och detaljer i typisk 20-talsstil. Jag sneglade omkring för att se om jag kunde hitta en öppen port, så jag kunde komma in och fotografera i en trappuppgång, men jag hade inte den turen.

Jag kan tänka mej att här blir än mer ombonat när träden grönskar. Vad som också är spännande med området är nivåskillnaderna. Husen klättrar upp- och nerför berget och vänder än gavlar, än långsidor mot gatan. Det ger ett livfullt och spännande intryck. Röda Bergen är kulturskyddat sedan 1987.

Kommentarer

  1. Oh, så nostalgiskt! Mitt första egna boende var på Rödabergsgatan 10 - köket vätte mot Torsgatan.
    Tack!
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. em: Så roligt att jag lyckades pricka rätt med Röda bergen! Mitt första egna boende var på Söder. På Hallandsgatan. Ochså ett fint område...

    SvaraRadera
  3. Jag som e fudd på Söder håller furståss me. Närkesgatan, se'n blev det Södermannagatan - samma kvarter (kålroten, undrar vad man kan lägga in i det).
    Margaretha the swede

    SvaraRadera
  4. Jag måste ha upptäckt Röda bergen 1983. Vad jag fortfarande minns är min förvåning över att det fanns bostadsområden som detta. Det hade jag ingen aning om och sådana vackra, varma färger det var på husen.

    Arkitektoniskt sett är området ett mycket fint exempel på svensk neoklassicism.

    SvaraRadera
  5. Staffan H: Om jag skulle välja så tror jag att denna stil nog är den som tilltalar mej allra mest. 20-tal. Både i arkitektur och övrig formgivning. Jag sörjer att jag inte kunde komma in och se lite interiörer också. Väggmålningar. Trappräcken. Lampor.

    SvaraRadera
  6. Vackra bilder på vackra hus, jag sköt av någon bild själv där när jag gjorde Birkastaninlägget.

    SvaraRadera
  7. Man får lust att flytta dit!

    SvaraRadera
  8. Slottsträdgårdsmästaren: Tack. Ja, det är ett inspirerande område. Hade kunnat gå omkring där längre.

    Anonym: Det är nog inte svårt att trivas där...

    SvaraRadera
  9. Oh, så vackra bilder. Tänk vad google är bra. Jag skriver just ett eget blogginlägg och letade efter en bra illlustration till Röda Berget. Så hittade jag denna underbara blogg. Hoppas att det är okej att jag länkar till den för det är verkligen trevlig läsning.

    /Ingrid

    SvaraRadera
  10. Akela: Välkommen till min blogg! Tack ska du ha för snälla ord! Visst får du länka! Det är bara roligt när trevliga bloggar länkar. Ja, jag har varit in och kikat i vargens lya! :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg