Grind

Jag var bara tvungen att smita ut på en liten walk about efter jobbet. I solskenet och vårluften. Målet för den här lilla vandringen var grindar. Spännande både som företeelse och motiv. Och det är intressant det här med grindens dubbla uppgift; att både stänga ute och stänga in.

Det finns alla sorter, kan jag säga. Bara i det villakvarter jag rundade... Jag kommer att återkomma till det här motivet flera gånger. Det känner jag på mej...



Enligt Wikipedia är en grind en anordning i en inhängnad eller staket som går att öppna och stänga. Grindar finns oftast som ingångar till hus, industriområden eller trädgårdar. Grindar kan också finnas inomhus, exempelvis vid den övre delen av en trappa för att inte småbarn ska ramla nerför trappan innan de lärt sig gå.

För mej är en grind också någonting som man kan släppa ut kor och hästar igenom. I en hage. Det tycks Wikipedia ha glömt...

















Det som gladde mej var att ovanligt många grindar stod på glänt. Välkommen!

Kommentarer

  1. Vackra bilder!
    Jag minns bardomens småvägar där ibland fanns grindar som man måste av och öppna - och naturligtvis stänga se'n man kört igenom. Det hände inte ofta, och kanske är just därför jag minns det så väl.
    Och så minns jag hur roligt det var att liksom Pippi Långstrump "åka grind" - fast det uppskattades inte av de vuxna.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. em: Åka grind, ja. Det var roligt! Faktiskt skulle jag kunna tänka mej att åka grind även idga. Om jag hittade någon som tillät min vuxna tyngd och var tillräckligt svängig!

    SvaraRadera
  3. Åååh så många vackra grindar det finns! Vackra bilder därtill. Att en grind kan uttrycka mycket behöver man inte tvivla på när man ser dessa.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg