Hagaparken - Haga slott

Återigen fick jag en stund över i eftermiddags, när jag var ute i ett annat ärende. Jag liksom råkade slinka förbi Hagaparken, som inte ligger särskilt långt hemifrån. En promenad. Med hunden. Som egentligen inte gillar min kamera, men numer är så döv att han inte hör den. Solen sken ljuvligt när vi gick, men kröp tyvärr in bakom moln när vi gått en stund.



Hagaparken ligger i Solna bara ett litet stycke nordost om Stockholm invid Brunnsviken. Parken är en del av Ekoparken och världens första nationalstadspark. Ett fantastiskt utflyktsmål och strövområde. Jag undrar om det finns någon stockholmare med omnejd (!) som inte någon gång i sitt liv varit på picnic i Hagaparken.

Just idag var det en smula för kallt för picnic, men det var fullt av joggare, hundpromenerare och alldeles vanliga flanörer.



Tvärs över Brunnsviken ligger Bergianska trädgården med professor Wittrocks märkliga och hemlighetsfulla torn.




Haga slott uppfördes 1802-04 av arkitekt C C Gjörwell på uppdrag av Gustav IV Adolf. Det var här som "Hagasessorna" och kung Carl Gustaf bodde under sin barndom. Sedan 1966 disponeras Haga slott av regeringen som gästresidens.





Sakta, sakta börjar det grönska mellan träden. Gräs spirar och knoppar sväller. Om bara några veckor kan vi säkert se ett skirt skimmer i träden. Och då dröjer det nog inte länge innan parken är full av picnickorgar, filtar och njutande människor. Snart - snart.



Om du klickar på mina bilder så kan du se dem större!

Kommentarer

  1. Det var åtskilliga år sedan jag sist var i Hagaparken och när jag ser dina bilder känner jag att det är dags att ta sig dit någon dag. Vackra bilder från en tidig vårdag.

    SvaraRadera
  2. Staffan H: Det var första gången på bra länge jag var i parken också. Jag var i fjärilshuset före jul, men då var det inget parkpromenadväder. Ut med dej!

    SvaraRadera
  3. När detta inlägg skrevs hade allmänheten fortfarande tillträde till slottets närmaste omgivningar Sedan kom vår idiotiska regering och skänkte slottet till kronprinsessparet och sju hektar av hagaparken förvandlades från park till privat villatomt med högt staket runt omkring Hagaparken amputerades för att två personers behov av bostad väger tyngre än två miljoner stockholmares behov av grönområden i vår uppochnervända värld

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg