Hagaparken - Koppartälten





Det var också Gustav III som 1787-90 lät uppföra Koppartälten som logement till sina livvakter. De kopparklädda tältfasaderna ritades av Louis Jean Desprez som hämtade sin inspiration från romerska härtält.

Och vovven och jag traskade mot parkering och bil för att återvända mot den hektiska civilisationen igen. Efter en lugn, rogivande och inspirerande timme bara ett stenkast från Stockholms brusande och bråkiga innerstad. Vi kommer att återvända hit. Jag lovar!

Kommentarer

  1. Oh, jag har så många trevliga minnen från Hagaparken. Skolutflykter på mellanstadiet – vi åkte skidor och se’n drack vi choklad i ett av tälten.
    Senare i livet hade vi picknickar med vevgramofon där – oj, så länge se’n. Och så roligt vi hade!
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. em: Så roligt det låter! Det är helt fantastiskt att denna oas finns så nära Stockholm för alla dess inboare att fritt röra sej i.

    SvaraRadera
  3. Koppartälten väcker barndomsminnen till liv. Jag minns att familjen tog en promenad i Hagaparken vid något tillfälle när jag var barn. Det där begreppet "Koppartälten" hade jag svårt att förstå. Tält av koppar...? Näe!

    Louis Jean Desprez var väl hitkallad från Frankrike och de verk av honom som finns bevarade än idag är Drottningholmsteaterns kulisser (även om de som används på teatern är kopior).

    SvaraRadera
  4. Staffan H: Men visst låter det fantasieggande? Koppartälten! En paradox nästan. Speciellt när man är barn. Något vi förväntar oss vara mjukt som är hårt...

    Ordverifiering: dagis

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg