På håret

Hunden fäller. Massor med grå underull, trots att han ser ut att vara en rent kolsvart och kritvit hund. Och jag kammar. Kammar och kammar och kammar.

Varje gång jag har kammat honom , sätter jag pälstussarna i måbärsbuskarna med argumentet: -Det där ska fåglarna ha när de bygger bo.

En fågelholk hade inte överlevt vinter och snöstorm utan spruckit, och jag hakade ner den ur trädet. När tittade ner för att kolla att någon joxe inte hunnit lägga några ägg i den trasiga holken, så fick jag bekräftelse. Småfåglarna använder hundens losskammade päls till sina bon.




Hela det lilla boet är bäddat med mossa, gräs, torra löv och... Hassels päls...

Kommentarer

  1. Jag tror fåglarna är jätteglada för det byggmaterial du ger dem. Lätt, varmt och isolerande och så är det ett alldeles naturligt material.

    SvaraRadera
  2. Staffan H: Jag var rädd först att ullen skulle lukta för mycket hund. Fåglarnas nedärvda rädsla för rovdjuret. Men så verkar inte vara fallet.

    SvaraRadera
  3. Poppan har precis fällt klart och jag gjorde som du när jag borstade henne.
    Roligt att få bildbevis på att fåglarna faktiskt använder underullen :)

    SvaraRadera
  4. Jörgen: Hassel är klappad på längden och tvären och ska strax få sin kvällspromenad!

    Cristina: Hassel fäller jämt! Han har så otroligt tjock päls, glansig och vacker trots att han är så gammal. En fröjd för småfåglarna.

    SvaraRadera
  5. Djurhår är poppis bland flera fåglar som bygger bon. Hund, katt, häst, ko, you name it. Hemma är det ofta talgoxe eller blåmes som bäddat innerboet med t ex hundhår (ytterboet är ett mäktigt lager mossa som man ser i bilden). Talgoxen är också förtjust i garn, plastsnören, trasmattor och annat kul som den kan väva in.

    Det här boet ser för övrigt ut att vara minst två omgångar. I botten finns ett mes-bo (talgoxe eller blåmes) med mossa och hundhår. Efter deras häckning verkar sedan en svartvit flugsnappare ha byggt bo. Dom bygger ett slarvigt bo av gräs och löv. Det är inte heller ovanligt att dom lyckas köra ut blåmesarna från sina bon.

    SvaraRadera
  6. Anonym: Tack för spännande information. Och du har helt rätt! När jag försiktigt lyfte på det översta lagret i boet, så låg där ett annat inunder, men små, små ljusblå äggskal kvar... Utkört? Vart tog de nykläckta ungarna vägen?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg