John Bauer


Ut i vida världen, illustration till Julbocken, 1907.

John Bauer har funnits i mitt liv sen jag var alldeles liten. Minnen av Mommo som läste ur Bland tomtar och troll, sagoböckerna fyllda av bilder, spänning och alldeles lagom skräckblandad förtjusning. Där fanns sagorna om prinsessan Tuvstarr och den stora älgen, om Lille Vill Vallareman, Pojken med solögonen, Prinsen som red ut under månen och där fanns bilderna av den stora, vackra, vita hästen, trollen, de högresta granarna och de bumliga, mossbevuxna stenarna. John Bauer blev ett namn förknippat med saga, spänning och fantasi.

Och konstigt nog minns man sällan vem som skrev sagorna - bara vem som gjort illustrationerna... (Med min inneboende, pedagogiska ådra har jag försökt råda bot på det här...)


Alvina ur Trollkalens kappa, Anna Wahlenberg, Bland tomtar och troll, 1912.


När trollmor skötte kungens storbyk, Elsa Beskow, Bland tomtar och troll, 1914.

Huset som stod "modell" för den här målningen har jag sett i verkligheten. Det står i Stadsparken i Jönköping.


Jungfrun i rosiga molnens borg, Harald Östenson, Guldslottet, 1911.


Sagan om de fyra stortrollen och lille Vill Vallareman, Cyrus Granér, Bland tomtar och troll, 1909.


Sagan om älgtjuren Skutt och lilla prinsessan Tuvstarr. Helge Kjellin, Bland tomtar och troll, 1913.

Ett antal år senare i mitt liv hade jag den stora förmånen att arbeta på Jönköpings läns museum. Det museum där de allra flesta av Bauers teckningar finns. Det måste ha varit 1982, 100 år efter Bauers födelse, som museet hade den stora Bauerutställningen. Det var fantastiskt mycket som fanns att se i arkiven. Teckningar, skisser, akvareller. Jag som älskade Bauer redan innan, älskade honom än mera nu.

En lite lustig historia kan jag nog kosta på mej att berätta så här många år senare... Det skulle ordnas med presskonferens med lunch inför den högtidliga invigningen av utställningen. Jag ombads att kontakta lokalradion. Tanken var väl att det skulle komma en reporter eller kanske två.

Det kom tio personer från radion. Museifolket gjorde stora ögon och såg lätt förtvivlade ut, maten skulle inte räcka, men man kunde ju inte gärna skicka tillbaka representanter från media. Hursom, någon skickades i ilfart för att köpa mera bröd och mineralvatten och alla glada och hungriga reportrar och fotografer slog sej till slut ner för att äta. Ivrigt mumsande utbrister reportern L, för övrigt en god vän till mej: -Mat är gott! Minner mej om Bauer!


Självporträtt, Volterra 1908.

John Bauer föddes 1882 i Jönköping och studerade sedan konst vid Althins målarskola och Konstakademien i Stockholm. 1906 gifter han sej med sin stora kärlek Ester Ellqvist. Hon stod modell för de flesta av hans sagoprinsessor.


Dubbelporträtt av John och Ester, 1918.



1907 utkommer den första Bland tomtar och troll. John Bauer fortsätter med illustrationsuppdrag och utsmyckningar, bland annat gör han ett förslag till utsmyckning av vigselrummet i Stockholms rådhus.

1915 gör han de sista illustrationerna för Bland tomtar och troll. Den 20 november 1918 går John och Ester och deras son Bengt ombord på kanalbåten Per Brahe, som förliser i en storm på Vättern. Alla ombord följer fartyget i djupet. John Bauer var då 36 år...



Freja och Svipdag, Viktor Rydberg, Fädernas gudasaga.

(Bilder från nätet. Fakta från boken John Bauer - en konstnär och hans sagovärld, Bokförlaget Bra Böcker, 1982. Utgiven 100 år efter konstnärens födelse. Med text av bland andra min gamle chef, Gunnar Lindqvist.)

Kommentarer

  1. Fru Bauer ville inte åka tåg efter Getåolyckan som hade inträffat den 1 oktober samma år, därför tog de båten istället. Trist slut för en enastående konstnär, men man får vara glad för att det finns så mycket bevarat. Jag tycker de är underbart fina.

    SvaraRadera
  2. Staffan H: Just det! Så var det ja... Jag kommer ihåg det nu, när du säger det. Ur askan i elden.

    Undrar vad för stort han åstadkommit om han fått leva... Och hur mycket av synen på honom och hans verk som påverkades av hans tragiska, för tidiga död...

    SvaraRadera
  3. Jo, den utställningen minns vi.
    Vår första resa tillsammans. Så den utställningen blev speciell på flera sätt.

    SvaraRadera
  4. Vi tänker tydligen i samma banor -i går satt jag och tittade på hans bilder här på nätet. Vem blir det härnäst? Ska jag säga vems konst jag tittade på senast, eller ska jag tro att du skriver om henne ändå?
    Margaretha

    SvaraRadera
  5. Ninna: Ja, hm, det var visst jag som klantade till det med någon föreläsning, vill jag minnas... F,låt!

    em: Uj... Det måste du nog berätta Margaretha, för på min bloggaomkonstnärer-lista står tyvärr bara två kvinnor och fyra män... Och att jag skulle ha prickat rätt med de två kvinnorna och den som du funderar över, det skulle ju vara kors i taket... Fast det kommer flera kvinnor, det lovar jag...

    SvaraRadera
  6. Jag har varit på länsmuseet i Jönköping och det var en stor upplevelse att få se original av Bauer.
    Se saker som inte syns i tryck...en obeskrivlig känsla.
    Jag älskar fortfarande John Bauer lika mycket som när jag var liten.

    SvaraRadera
  7. em: Näe, det var inte Fanny Brate jag hade på min lista, men jag ska kolla på henne! Spännande!

    Christina: Mm, du kan tänka dej känslan att som museianställd få komma bakom kulisserna och få, om inte fingra, så i alla fall titta på allt det där som inte kom med på utställningen. Å, jag skulle vilja åka dit igen...

    SvaraRadera
  8. Ja, jag kan tänka mig vilken känsla det måste ha varit!
    Lyckans ost!

    SvaraRadera
  9. Jättekul att få återse de här bilderna. Jag ångrar mig nu att jag sorterade bort lite för mycket inför Frankrikeflytten.

    För flera av de här bilderna hade jag i mina egna sönderlästa Bland Tomtar och Troll, de flesta var från 1920-talet och hade tillhört min mamma. Illustrationerna satt som lösa blad i böckerna.

    Jag frågade mina egna, nu vuxna barn om de var intresserade, men nej, det var de inte. Nog mindes de bilderna men sagorna hade uppenbarligen inte gjort samma intryck som de gjorde på mig som barn. Så de gick till antikvariat för en spottstyver, inte värda någonting enligt innehavaren!

    Bauer är en UNDERBAR konstnär, ett sånt DRIV och magisk känsla i hans bilder!

    SvaraRadera
  10. Monet: Oh, det måste ha gjort ont att lämna bort dina gamla sagoböcker. Fast jag förstår att något måste lämnas kvar när man flyttar. Jag undrar vilka sagoböcker den unga generationen av idag kommer att sitta och blogga om som vuxna... Om de nu bloggar...

    SvaraRadera
  11. Hejsan
    Jag tycker det är tråkigt att varken Ester eller John fick fortsätta sina konstnärskarriärer.
    Ester ansågs ju mer lovande på akademin än John!!!!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg