Pegasus



Precis när man kommer till den lilla strandpromenaden i Sigtuna så står där ett parasoll. Ett vitt parasoll fullhängt med små gnistrande, surrande tingestar. När jag kommer närmare så ser jag att det är en massa små djur i glada färger, upphängda i trådar, den ena ovanför den andra. Som små kolibrier på tråd.

De har alla varsin propeller i stjärten. Vindarna kommer och går, och alla de små propellrarna propellrar i luften.

I skuggan under parasollet sitter en vacker liten thailändska. Hon ler vänligt när jag fascinerad stannar för att titta på de glittrande djuren. - Pappa snidar, säger hon, och jag målar.

Jag blir så glad! Jag köper strax tre stycken och måste välja länge för att hitta mina djur. Det finns inte två som är lika. Det blir en pegas, en vingad kanin och en svart gris med orange vingar. Och alla har de propeller i stjärten...

Pegasus ville inte stanna hos mej, utan flög vidare västeut...



Kommentarer

  1. Vilka roliga djur! Eftersom de alla är unika blir de extra fina.

    SvaraRadera
  2. Staffan H: Turistfälla eller ej, de var så charmiga och genuint gjorda att jag inte brydde mej ett smack om det...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg