Täby kyrka - schackspel med döden och kluvna runstenar



Någon gång i våras lovade jag min bloggvän Monet i sin sydfranska by att jag vid tillfälle skulle fotografera Täby kyrka och dess målningar åt henne. Hon ville så gärna visa sina franska vänner sin dotters bröllopskyrka, som ju är av det mer enastående slaget.

Eftersom jag inte alltför ofta har mina vägar förbi Täby kyrkby, har det dröjt ända till nu med att genomföra uppdraget.



Täby kyrka, som byggdes på mitten av 1200-talet, ligger cirka 2 mil norr om Stockholm i Täby kyrkby. Det är en vacker liten kyrka med helt fantastiska takmålningar av Albertus Pictor.

Precis när jag kom till kyrkan var det två små barn som skulle döpas, så jag fick slå mig ner utanför vapenhuset och titta på omgivningarna och kisa mot solen som kom och gick bakom snabba moln.

Detta väder påverkade mitt fotograferande, när jag väl kom in i kyrkan, med flera bländarsteg. Dessutom åkte färgtemperaturen kana med solens kommande och gående. Blixt vägrar jag att använda inne i kyrkor.




Som jag satt där på min bänk och väntade, fick jag syn på något märkligt som till hälften stack upp ur marken och fortsatte upp i kyrkväggen.

Det är en runsten som blivit inmurad i kyrkans vapenhus. Stenen har gått i bitar och blivit insatt på två olika ställen. När jag reste mig och gick runt knuten fick jag syn på resten.




Med hjälp av en snarlik sten som stått i Vallentuna, har man kunnat tolka texten någorlunda: Gudlög lät (resa stenarna efter Holme), sin son, och efter sig själv. Han dog i Langbardaland.



Det höga, branta sadeltaket är täckt med takstickor av trä, och solen gjorde spännande mönster på kyrkväggen. Naturligtvis kunde jag inte låta bli att rikta mitt objektiv mot ett sådant motiv...



Den mest kända av kyrkans målningar är väl den som sitter i trappan upp till läktaren. Dit fick man inte gå, men jag ställde mig på tå på översta trappsteget och sträckte mig, och det blev som det blev. Målningen föreställer en riddare som spelar schack med döden och denna bild lär ska ha inspirerat Ingmar Bergman till den berömda scenen i filmen Det sjunde inseglet.



Fortsättning följer...

Kommentarer

  1. Aha! Endelig fant du kirken som Bergman hentet historien sin fra! Takk skal du ha - jeg liker den litt morbide stemningen i denne filmen. :-D

    SvaraRadera
  2. Anita: Målningen sitter avsides i kyrkan. I en trång trappa upp till läktaren. Det var länge sedan jag såg filmen, men jag minns att jag tyckte om ljuset...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg