Albert Målare alias Albertus Pictor i Täby kyrka
I år är det 500 år sedan Albert Målare gick ur tiden. Han och hans verkstad var synnerligen produktiva i slutet av 1400- och början på 1500-talet.
Han var ursprungligen av tysk härkomst och hette från början Albrikt Immenhusen. Varför han kom till Sverige vet man inte riktigt, men han dyker upp runt 1460 och bor här till sin död 1509.
Ett drygt trettiotal kyrkor hinner han med att dekorera med scener ur bibeln. På medeltiden kunde folk i gemen inte läsa. Att då förmedla de bibliska historierna via bilder var ett bra och effektivt sätt.
Och visst är takmålningarna nästan som serieteckningar. I ruta för ruta, valv för valv, kunde kyrkobesökarna följa vad som hänt. Och oftast kunde de sin bibliska historia ganska bra. De var familjära med de här berättelserna på ett helt annat sätt än vad vi är idag.
Speciellt för Albertus Pictor och hans gesäller är det livfulla måleriet som är fyllt av skuggor, färg, must, rörelse och volym. Det var bara för besökaren att luta huvudet bakåt och leva sig in i de sällsamma scenerier som utspelade sig i just deras eget kyrktak.
Inte en enda yta har lämnats tom. Skulle det av en händelse fattas något någonstans, så har han raskt klämt dit en blomma, en ranka eller ett märkligt djur. Det är ett ständigt pågående myller av bilder parat med textbårder, nästan som pratbubblor. Om man nu får dra parallellen med serieteckningarna vidare.
Här i Täby kyrka slammades - tack och lov - de gamla takmålningarna aldrig över, som i så många andra kyrkor. Därför har vi den stora förmånen av att kunna njuta och förundras över dessa, över femhundra år gamla bilder, än idag.
Och i år - 2009 - är det 500 år sedan han dog. Detta uppmärksammas runt om i landet och speciellt vid de kyrkor som han dekorerat. Besök gärna jubileumssidan Albertus Pictor - målare av sin tid om du vill veta mer.
De här bilderna måste definitivt förstoras om du ska kunna se alla detaljer. Klicka!
På Riksantikvarieämbetets hemsida hittar jag en hel sida om hur de fotograferar Albertus målningar. Visst, så som de gör kan jag också göra, men den här gången smög jag bara in med min kamera alldeles efter en gudstjänst. Det var folk kvar i kyrkan. De dröjde sig kvar och njöt av kyrkorummet och takmålningarna. Jag ville bara göra en snabbdokumentation. I befintligt ljus. Ville inte störa.
Skulle jag få uppdraget att fotografera en kyrkomålning yrkesmässigt däremot, så skulle jag också släpa dit blixtar och stativ, kanske stegar och plattformar för att komma närmare. Men den ambitionsnivån hade jag inte riktigt den här gången. Det blev förvånansvärt bra ändå...
Ja, det blev jättebra bilder! Kul!!
SvaraRaderaSka klicka upp dem och titta närmare. Ska lägga ut våra från Floda kyrka också. De är inte i lika gott skick som dessa (själva målningarna alltså) men härliga.
/I.
PS. Googla på pläsar får du se vilken vanlig felskrivning det är. Kan inte låta bli att fnissa litet åt hur tokigt det blir i de sammanhang ordet dyker upp.
Åh, Mira! TACK snälla för fantastiska bilder från Täby Kyrka. Visst var den fin och intressant? Och värd besöket?
SvaraRaderaJag har legat sjuk och inte kunnat svara men hann se det här igår och vidarebefordrade till min dotter som hade födelsedag. Som en extrapresent från en bloggvän. Uppskattades mycket så tack igen!
Monet som inte kommer in via sitt Google-konto!
Lilla Eken: Ska bli spännande att se bilder från Floda!
SvaraRaderaPlösar har jag hört. Blir full i skratt varenda gång jag ser min tangentslintning... Pläsar!?
Monet: Inte ska du ligga sjuk när du är här i Sverige. (Nåja, inte ligga sjuk överhuvudtaget, förstås.) Det var jätteroligt att göra det här "uppdraget". Kanske jag inte kommit mig för att gå dit alls om inte du hade frågat. Och tänk vad jag missat då! Jubileum som det är och allting! Krya på dig!!! Kram!
Härliga bilder! Jag har tittat på varenda en länge, länge...
SvaraRaderaSpännande var det också att läsa om den fotodokumentation som sker av hans målningar. Den är emellertid rent vetenskapligt grundad. Kyrkobesökarna såg och upplevde målningarna (och då syntes inte en missad hjälplinje här och där) i all mångfald och prakt så som du fotograferat dem.
Rätt intressant att tänka tanken att analfabeter hade goda kunskaper i ett stort litterärt verk och därför förstod vad bilderna förmedlade.
Staffan H: Jag har fotograferat målningarna så som en besökare ser dem. För ljusets skull zoomade jag inte in särskilt mycket, eftersom jag då får längre tider. Och som du säger, så var inte bilderna tänkta att se på så nära håll heller.
SvaraRaderaSå är det ju även med en del av senare tiders konst. Man måste helt enkelt backa några meter från en tavla för att verkligen se den.
Folk förr var ju på ett helt annat sätt bevandrade i bibeln och mycket upprätthölls genom muntlig tradition. Jag har just läst Gardells bok Om Jesus, och han beskriver ju hur evangelierna skrevs flera årtionden efter Jesu tid och det som skrevs ner var berättat från mun till mun i en obruten kedja. Ingen av evangelisterna hade varit i Palestina eller ens träffat Jesus. Intressant.
Vart tog den muntliga berättartraditionen vägen?
Oj, jag hinner inte med att vara uppdaterad längre. Så många nya inlägg, men det här måste jag bara kommentera.
SvaraRaderaJag älskar Albertus Pictor ända sedan jag gick på Konstfack och besökte Härkeberga kyrka med min skulpturklass. Vilken fantasi och målarlust!
Du har tagit så fina bilder från Täby kyrka. Tack tack!
Christina: Roligt att du ändå hinner ge dig tid att titta in! Härkeberga kyrka vore också roligt att se. Hur kom det sig att ni åkte dit? Täby måste ju ligga närmare. Eller fanns där kanske andra saker än Pictor att se? Ha det bra!
SvaraRaderaMira: Jag tror att Härkeberga räknas som ett av Albertus Pictors mästerverk.
SvaraRaderaJag minns besöket som det var igår :)
Jag kan varmt rekommendera ett besök, och jag har skrivit upp Täby kyrka på min lista.