Steninge Slott Kulturcenter

Är man vid Steninge slott så går det inte att låta bli att gå in i den maffiga stenladugården. Där finns butik, restaurang och glashytta i bottenvåningen och på övervåningen kan man antingen, som nu, köpa billigt och bra glas, porslin eller textil eller se utställningar. Ett par påslakan i satin fick följa med hem den här gången, liksom en vågig tulpanvas och en spackel (!).

Stenladugården antas ha ritats av Claes Adelsköld och byggdes 1867 - 1873. Den byggnadsminnesförklarades 1979.





Nej, vem vill vara längst?




Jag kan inte låta bli vindflöjlar...



Tänk om någon kunde berätta för mej var de får tag i sina gummipackningar!



Ljusstöpning. Fascinerande. Det doftade stearin i hela ladan.


Kommentarer

  1. Större Ica-butiker brukar sälja gummipackningar till konserveringsburkar mm, åtminstone i sylt- och safttider.

    Har varit vid Steninge slott för några år sedan. Vackert och lite spännande, men alla flygplanen på väg till eller från Arlanda störde mig lite.

    SvaraRadera
  2. Staffan H: Jo, jag vet - de stora. Men vad jag är på jakt efter är de små. De till patentflaskorna. Jag har fått en massa flaskor i gåva, men alla ringarna är torra och hårda och håller inte tätt längre. Jag har letat överallt.

    Märkligt nog hörde jag inte särskilt många plan igår. Kanske snön dämpade ljudet en del...

    SvaraRadera
  3. Kolla in http://www.hus-modern.se/ webbutik, Sylt, saft och marmelad, övrigt. De har en hel del gummipackningar.

    SvaraRadera
  4. Anonym: Tusen tack! Hos Hus-Modern fanns verkligen det jag sökte! Nu ska hon vara mammaledig maj ut, men det lär väl inte bli så mycket saftande innan dess! Toppen!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg