Den mystiska byggnaden i Lill-Jansskogen

Under min studenttid bodde jag i Nyponet, studentskrapan på Körsbärsvägen i Stockholm. Ett 20-vånings höghus med nyrenoverade ettor och tvåor som man fick stå i lång kö för. En av de stora fördelarna med Nyponet var närheten till Lill-Jansskogen och det blev många promenader där mellan tentaläsningarna.




Utflyktsmål nr 3 den här gråmulna söndagen blev den märkliga byggnad som jag kommer ihåg sen mina tentaströvtåg där för massor med år sedan. Det är en enorm betongbyggnad som plötsligt dyker upp mellan träden på Kattrumpsbackens topp. Den liknar ingenting. Jo, möjligtvis en enorm integrerad krets, där den står på alla sina ben. Det är Ugglevikens dricksvattenreservoar på 64 höga betongpelare.




Jag ville se efter om byggnaden forfarande tedde sej lika nackhårsresande och över all fattningsförmåga som jag tyckte då. Och jo - det gjorde den. Anläggningen är faktiskt i bruk än idag; det är en av Stockholm Vattens större reservoarer. Denna vattenreservoar är från 1935 och ritad av den funktionalistiske arkitekten Paul Hedqvist. Där - ni Stockholmare - där skvalpar ert badvatten.



Paul Hedqvist var en mycket mångsidig arkitekt. Han ritade bl.a. bostäder på Ålstensgatan i Bromma 1932. Bromma flygplats, både stationsbyggnaden, flygledartornet och hangarer 1936. Vanadisbadet 1938, Åsö gymnasium i Stockholm 1950, Skatteskrapan, Stockholm 1960, Västerbron 1931 och Tranebergsbron 1933, båda i Stockholm.

(Fakta om Hedqvist: Wikipedia)

Kommentarer

  1. Blir lätt nostalgisk när jag läser om dina strövtåg - det väcker slumrande minnen till livs. Som när Skatteskrapan byggdes, på den tiden fanns det fortfarande springpojkar, och min mor hörde hur en sådan sa' till sin kompis: "de é ju bara en jala massa funsterbågar".
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. em: Välkommen till min blogg! Jo, jag kan riktigt höra slyngeln på sin bredaste stockholmska. Och många funsterbågar är det ju onekligen på skatteskrapan...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg