Gobelängen



Gobelängen vävdes av mormor, Astri Almström och hennes väninna och kurskamrat från Slöjdföreningens skola i Göteborg, Annie Asplund. Vad Annie hette som flicka vet jag inte, men hennes initialer på gobelängen är AL. Annie Asplund var gift med konstnären Nils Asplund.

Uppdatering: Tant Annie hette Annie Ingeborg Larsson som flicka och hon levde mellan 1889 och 1980.



Motivet heter Offereld, och ovanför den flammande brasan flyger inte mindre än nio häxor på väg mot Blåkulla - och en katt! Annie och Astri vävde den 1912.



Måtten är 1,50 x 2,40 och den går från golv till tak i arbetsrummet, där den nu hänger på en fönstervägg, fri från solljus.



Garnerna är växtfärgade och de flesta färgerna har blekts genom åren. Ska man se vilka underbara färger och fantastisk lyskraft den en gång i tiden hade, så får man kika på baksidan. Någon gång har jag umgåtts med tanken att trä fram alla trådar på framsidan och helt sonika vända på gobelängen, men jag mäktar inte. Det skulle bli ett apjobb.



Kartongen, den målade förebild som användes vid vävningen och som satt uppsatt bakom den upprättstående vävstolen, finns hos min syster. Eftersom man vävde med avigsidan mot sej, är vävnaden således spegelvänd mot kartongen.

Jag tror att denna gobeläng är en av... Nej - det är min käraste ägodel...

Kommentarer

  1. En helt underbar gobeläng!
    Jag förstår att det är din käraste ägodel, den du skulle rädda först om huset började brinna ;)

    Intressant att du visade oss baksidan, för det var lätt att få en föreställning om hur mycket vackrare den en gång har varit...vilket inte säger lite då den äger en sån skönhet även som blekt.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg