Maj



Breviarium Grimani, 1515-1520. Maj.

Ur Bondepraktikan:
Majus: Maj månad
Om solen S:t Urbani dag klar skin;
Då bliver det år nogsamt win,
Regnar det då så kommer stor skada på henne,
Med lång förfarenhet gifwes tillkänna,
Pinsedag regn gör sällan god,
Sätt ditt hopp till Gud med fritt mod.
Sist i Maj månad knoppas eken,
Fullkomnas knopparna är det ett godt tecken,
En god ollon derefter mån' komma,
Som mången gör stor lycka och fromma.



Elsa Beskow, ur Årets saga, 1927.

Nu grönskar det i dalens famn
Nu doftar äng och lid
Kom med, kom med på vandringsfärd
I vårens glada tid
Var dag är som en gyllne skål
Till bredden fylld med vin
Så drick min vän, drick sol och doft
Ty dagen den är din.


Evelyn Lindström, 1923.



Ur Husmoderns Köksalmanack, 1956.

Elisins rabarbermarmelad
1 kg skalad och i små bitar skuren rabarber kokas cirka 10 minuter i så mycket vatten att det knappt står över frukten. Tillsätt 1 kg socker. ½ kaffesked ingefära, det finskurna fruktköttet av en citron och skalet skuret i smala strimlor. Låt massan koka tills marmeladen börjar tjockna eller cirka en timme.


Kommentarer

  1. Tack, Mira! Jag tittade in tidigare i dag och hittade inget så jag tänkte "oj, hur går det nu då? Dom kanske är ute och kuskar runt i fina husbilen och hinner inte med Grimani..." men så var det inte!
    Det är en trevlig tradition det här.

    Hoppas du haft en bra helg! Och om jag glömt gratulera till nya bilen gör jag det nu: Grattis!

    SvaraRadera
  2. Gabrielle: Jag försöker alltid hinna med Grimani. Även om jag är ute och kuskar. Helgen har varit bra och bilen är toppen! ha det gott själv! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg