Gunnebo

_DSC1521gu

Säg Gunnebo och jag tänker stängsel. Eller spik. Många är de randiga pappkartonger med Gunnebospik som står i verkstan därhemma. Räfflad dyckert. Pappspik. Med den flygande hästen på.

_DSC1522gu

Men när vi kom till Gunnebo strax söder om Västervik såg vi inte en endaste spik. Men väl en damm med ett gammalt korsvirkeshus intill.

_DSC1523gu

Snett, vint och slitet stod det där i ensamt majestät och påminde. Om någonting annat.

_DSC1524gu

Luften var full av humlesurr och nästanutslagna syrener.

_DSC1525gu

Korsvirke? På den här breddgraden?

_DSC1526gu

Vi åt sill och potäter. Vid dammen.

Kommentarer

  1. Kan de möjligtvis, för länge se'n, ha haft någon importerad brukspatron, som gillade korsvirkeshus (kanske påminde om barndomen).
    teoretiserar
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. em: Jag har förgäves försökt finna någon förklaring till vad och varför, men inte lyckats hitta. Tillsvidare tror vi på din teoretisering...

    SvaraRadera
  3. Gunnebo - jag tänkte på slottet jag...
    Och aldrig har jag klargjort för mej själv att Gunnebos symbol är en flygande häst.
    Ni ser ut att ha haft en trevlig resa i vårens tid.

    SvaraRadera
  4. Fina bilder! Tänker också i första hand på spik när jag hör Gunnebo...

    SvaraRadera
  5. Är du säker på att ni var i Gunnebo? ;-)

    SvaraRadera
  6. Viola: Gunnebo slott utanför Mölndal står också på besöksönskelistan.

    sasfoto: Tack! :)

    Christina: Ett, tu, tre - katta for på sne!

    SvaraRadera
  7. Korsvirkeshusen kommer från tyska bruksdisponenter på 1800-talet.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg