tisdag 3 maj 2011

Gunnebo

_DSC1521gu

Säg Gunnebo och jag tänker stängsel. Eller spik. Många är de randiga pappkartonger med Gunnebospik som står i verkstan därhemma. Räfflad dyckert. Pappspik. Med den flygande hästen på.

_DSC1522gu

Men när vi kom till Gunnebo strax söder om Västervik såg vi inte en endaste spik. Men väl en damm med ett gammalt korsvirkeshus intill.

_DSC1523gu

Snett, vint och slitet stod det där i ensamt majestät och påminde. Om någonting annat.

_DSC1524gu

Luften var full av humlesurr och nästanutslagna syrener.

_DSC1525gu

Korsvirke? På den här breddgraden?

_DSC1526gu

Vi åt sill och potäter. Vid dammen.

7 kommentarer:

  1. Kan de möjligtvis, för länge se'n, ha haft någon importerad brukspatron, som gillade korsvirkeshus (kanske påminde om barndomen).
    teoretiserar
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. em: Jag har förgäves försökt finna någon förklaring till vad och varför, men inte lyckats hitta. Tillsvidare tror vi på din teoretisering...

    SvaraRadera
  3. Gunnebo - jag tänkte på slottet jag...
    Och aldrig har jag klargjort för mej själv att Gunnebos symbol är en flygande häst.
    Ni ser ut att ha haft en trevlig resa i vårens tid.

    SvaraRadera
  4. Fina bilder! Tänker också i första hand på spik när jag hör Gunnebo...

    SvaraRadera
  5. Är du säker på att ni var i Gunnebo? ;-)

    SvaraRadera
  6. Viola: Gunnebo slott utanför Mölndal står också på besöksönskelistan.

    sasfoto: Tack! :)

    Christina: Ett, tu, tre - katta for på sne!

    SvaraRadera
  7. Korsvirkeshusen kommer från tyska bruksdisponenter på 1800-talet.

    SvaraRadera

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.