Kuriosa... Till vänster stående brukspredikanten...



Vi - syster Ninna och jag - har just uppdaterat Morfarsbloggen, då jag plötsligt får för mig att titta lite närmare på en av bilderna... Värst vad den där karlen överst till vänster var lik Samuel Fröler! tänkte jag. Det var då jag läste morfars text lite mer uppmärksamt...

"Bild nr 16 härovan togs då M döptes. Dopet skedde i all enkelhet hemma hos oss. Datum har jag numera glömt, men det skedde kanske 14 dar efter. Den bussige och genomhederlige ing. Erik Skoglund syns med fru (skånska) till höger på fotot.
Till vänster stående brukspredikanten Erik Bergman med fru – numera prost och kyrkoherde i Östermalm i Stockholm och sedan mycket länge Kungl. Hovpredikant. [...] Bilden är tagen på vår veranda. Allt gick enkelt men värdigt till. Fru Bergman var snäll emot Astri, hon var hennes stöd många gånger. Det sades att hon hade ett väldeliga humör, men det råkade åtminstone vi aldrig ut för."

Just så! Ingmar Bergmans föräldrar! Där lyckades regissören få fatt på en porträttlik skådespelare till rollen som fadern i Den goda viljan...

Kommentarer

  1. Fantastisk, mycket intressant!

    SvaraRadera
  2. Visst var Ingmar lik sin mamma!

    SvaraRadera
  3. Skaffaren: Ja. Näsan och munnen. Men visst är pannan och hårfästet pappans?

    SvaraRadera
  4. Nämen, det var väl oväntat? Eller visste du att de umgicks? Spännande!

    SvaraRadera
  5. Nora: Jag visste att familjerna under en tid haft samma barnflicka, men att de umgicks hade jag nog ingen riktig koll på...

    SvaraRadera
  6. Uppmärksamt och intressant!!!

    SvaraRadera
  7. Åh vad kul!! Den snåla pastorn som lät sy upp sina kläder hos svärmors farfar skräddarmästare Sundberg och aldrig betalade för dem! Undrar just om han har betalat för kläderna han har på sig på fotot! :-)

    SvaraRadera
  8. Otroligt intressant, särskilt med tanke på dagens nyhetsbomb, att Karin Bergman antagligen inte var hans riktiga mamma.
    Ja jisses, och där står de...så många familjehemligheter det finns.

    SvaraRadera
  9. Viola: Mhm... :)

    IET: Åhå! Där ser man. Det vilar många intressanta fakta lite både här och där...

    Christina: Ja, du må tro att det kändes konstigt att först hitta den här bilden i morfars memoarer och sen läsa den där artikeln idag. Fast jag vet inte jag. Kan man lita på slickeri på två gamla frimärken? Måste man inte vara något mer säker än så innan man tar ifrån Karin hennes son?

    SvaraRadera
  10. IB var tydligen 15 när han slickade på ett frimärke, och medelålders när det andra slickades på.
    Pja, det låter rätt troligt alltihop, men förhoppningsvis forskas det väl vidare nu när familjehemligheterna är luftade. Det måste ju finnas säkrare DNA-prover att ta.
    Hur som helst är det väldigt intressant med tanke på vilken ångest han hade, han IB.
    Det här kan ju ge en förklaring.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg