Huseby bruk



Nästa stopp på vår husbilsresa var det gamla Huseby bruk utanför Växjö.

Här har tillverkats järn sedan början av 1600-talet och råvaran kom från sjömalm som togs ur de stora sjöarna i trakten. Av denna malm började man under 1630-talet gjuta bland annat kanoner och järnugnar.




Under Arnold de Rees från Haarlem utvecklades Huseby i stor skala och järnvaror exporterades till många orter i Europa.

1814 övergick bruket i grevarna Hugo och Malcolm Hamiltons ägo och de uppförde också den nuvarande huvudbyggnaden.




1867 köptes Huseby av Joseph Stephens. Man slutade tillverka tackjärn 1930, men gjuteriet var i drift in på 1950-talet.

Joseph Stephens fick tre döttrar, varav ingen var särskilt lämpad att ta hand om ett stort bruk. Fröken Florence Stephens, som ärvde Huseby, var godtrogen, hade dåliga rådgivare och svindlades på stora belopp.

1956 såg man till att få fröken Florence omyndigförklarad för att förhindra vidare "rovdrift och kapitalförstöring" på Huseby.




Florence Stephens testamenterade egendomen till staten innan hon dog 1979 och sedan 1994 förvaltas Huseby av Statens Fastighetsverk.

Läs mer om Huseby här.

Huseby är ett mecka för en bruksnörd och givetvis har jag tagit en hel hoper bilder. Därför delar jag upp reportaget om bruket på flera inlägg... Kommer strax i en blogg nära dig...

Kommentarer

  1. Hej Mira,

    Jag driver bl.a. www.husebybruk.com och har varit engagerad i renoveringsarbetet av byggnaderna i Huseby.
    Har även grävt en hel del i Husebys äldre historia och samlar den information jag kan komma över, bl.a gamla bilder.
    På sidan http://mirasmirakel.blogspot.se/2011/05/huseby-bruk.html
    finns ett antal flyg-bilder som jag aldrig sett förut. De är troligen från 1954 då det var en stor översvämmning.
    Jag har en hel del bilder från denna översvämningen men det är mest sådant som lokalpress tog från marken.
    Man kan se på bilderna att alla husen är omgärdade av vatten.
    Jag undrar om det finns fler bilder från detta tillfälle, vet du något om ursprung och vem som fotograferat osv?

    MVH Alf

    alf@friman.us

    SvaraRadera
  2. Alf Friman: Hej Alf, så roligt att du hittade hit! Jag är ledsen att göra dig besviken, men bilderna är inte alls några flygbilder, utan närbilder på den modell av Huseby som står på övervåningen i smedjan. Det är jag som tagit dem och sedan gjort dem svartvita. Jag har uppenbarligen lyckats att få dem att se gamla och riktiga ut. Det var inte alls mitt uppsåt att ägna mig åt "historieförfalskning". ;-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg