Miras Mirakel - Tre år



Miras Mirakel har funnits i Cyberspace sedan den 16 maj 2008. Det märkliga är att det känns som om det är mycket längre. Hade du sagt fyra eller fem år så hade det känts mera rimligt, men... det är tre år och den här bloggen har blivit en omistlig del av mitt liv.

Vad skulle jag ha gjort utan den? Börjat knyppla? Gått med i Lottakåren? Gått i terapi? Inget ont om vare sig Lottakåren eller knyppling, men det hade liksom inte varit min grej.

På den här tiden har jag hunnit med 1080 inlägg. Det blir i genomsnitt 360 inlägg per år, 6,923 inlägg i veckan, 0,989 inlägg per dag. Alltså har jag kläckt ur mig i stort sett ett inlägg om dagen i dessa tre år. Häpnadsväckande!

Och inte minst märker jag ju hur viktig den här bloggen är för mig när den, som i fredags, hotade med att gå upp i rök. Jag är hyfsat duktig med att ta back up, men ibland kan det gå någon månad mellan varven. Skulle i så fall vara 30 inlägg åt pipsvängen. Inte! Det finns inte!

Som tur är så är väl Blogger, kopplad till Google som den är, en av världens mest driftsäkra bloggverktyg. Det som hände i fredags hör - tack och lov - till ovanligheterna. Och skulle det hända, servrar är trots allt oberäkneliga djur, så finns en kader av duktiga IT-tekniker som jobbar på att återställa. Tacksam för det. I min bekantskapskrets finns ett antal dylika (IT-tekniker och andra duktiga IT-muppar) så jag vet hur många timmar de ibland får lägga ner för att tygla bångstyriga servrar. Tyvärr är det ändå ibland den mänskliga faktorn som får saker att stjälpa. Eller en uppdatering som går åt skogen. En installation som inte trivs.

Underliga är de digitala datapaketens vägar. Som att Adobe CS inte trivs ihop med min skrivardrivrutin på jobbet. Det bara går inte. Jag är tvungen att ha en helt annan skrivare förinställd än den jag använder, annars kan jag bara öppna en bild i taget i PhotoShop. Och ingen vet vad det beror på...

Hursom, det blev en liten digital utvikning här. Tanken var ju bara den att jag ville bjuda på lite virtuell Cheesecake idag, då Miras Mirakel fyller tre år!

Kommentarer

  1. Grattis Miras Mirakel! Jag är så tacksam över att det inte blev knyppling eller Lottakåren, det hade varit grymt tråkigt.....och tack för Cheesecaken!

    SvaraRadera
  2. Tack för alla fina gratulationer... Då fortsätter jag väl ett tag till då... :)

    SvaraRadera
  3. Grattis!
    Vilken tur att du började blogga - vad skulle jag annars ha läst en kulen majmorgon.
    Grattis också till att du kommer ihåg att du fyller! Sån't missar jag alltid - eftersom jag aldrig kommer ihåg att kolla, tänkte jag fira när jag hade 1234 inlägg - men glömde det också...
    Margaretha

    SvaraRadera
  4. Knyppla skulle jag vilja se!
    Nä, fortsätt du!
    Fast det är klart, sticka kan man ju alltid göra...

    SvaraRadera
  5. em: Ditt första inlägg på Bastmattan skrev du lördagen den 2 februari 2008. Fast det var kanske inte din första blogg. Så Bastmattan är alltså också tre år. Och några månader. Grattis!

    Ninna: Jodu. Jag har visst knypplat. Men jag svor!

    SvaraRadera
  6. Grattis, hojtar vi från stationen!

    SvaraRadera
  7. Och grattis hojtar jag från trakterna kring Odenplan! Mumsigt med cheesecake också.

    SvaraRadera
  8. Och Tack! säger jag och sprätter iväg virtuell cheesecake åt både öster och väster! :)

    SvaraRadera
  9. små illa virkade kepsar...

    SvaraRadera
  10. Grattis även från norr! Och t.o.m. virtuell cheesecake smakar MUMS!

    SvaraRadera
  11. Grattis från Alingsås! Alltid lika roligt att läsa och titta på fina foto! Häls Anna

    SvaraRadera
  12. Ninna: Små illa KNYPPLADE kepsar...

    Anta: :) Hoppades det!

    Anna: Tack Anna! Roligt att höra!

    SvaraRadera
  13. Jag säger grattis som alla andra. Och är lika glad som dom för din alltid lika spännande, intressanta och vackra blogg.

    Själv kom jag igång med min sydfranska dito något halvår efter dig. Och känner som du - det känns som om det varit mycket längre och vad hade man gjort utan den, dagboken och vänskapsmakaren på nätet!

    SvaraRadera
  14. Monet: Tack! Ja, visst är det underbart! Utan Miras Mirakel hade jag aldrig kommit i kontakt med alla mina fina bloggvänner!

    SvaraRadera
  15. Jag är en av dom som tror på Mirakel. Gärna långlivade sådana:-)
    Härmed vill jag säga Grattis! till dina första tre år.
    Du berikar mitt liv.

    SvaraRadera
  16. Skaffaren: Åh, vad det är roligt att fylla år! :)

    SvaraRadera
  17. Grattis säger jag med till de tre åren :)
    Jag gillar din blogg.

    SvaraRadera
  18. Men riktigt mycket grattis till treåringen!!!

    SvaraRadera
  19. Jessica: Nu rodnar jag igen...

    Viola: Tack, tack, tack! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg