Svartvitt eller gråttgrått...

Bloggvännen Stationsvakt undrar varför hans svartvita bilder blir så dassigt grå. Jag vill därför tipsa om ett sätt som jag brukar använda mig av när jag vill ha lite extra sting i gråskalan. Tipset har jag ifrån Scott Kelby på Photoshop User Magazine.

Visst är det lite dragande i reglage här och där och hasande med lager, men jag tycker allt att det ändå blir ganska snyggt.

Man utgår från en färgbild...




Omfall man bara direkt omvandlar till gråskala i PhotoShop blir det inte sådär väldigt hejarns livat...



Men om man däremot ägnar sig åt lite lagerarbete hit och dit enligt Scott Kelbys Down & Dirty Tricks, rubriken High Contrast Black & White Made Easy, så kan det bli såhär...



Bloggers fnurr-, sudd- och komprimeringsverktyg tar visserligen bort lite av teckningen både här och där, men det går ändå att se skillnaden...

Säkert finns även andra sätt att göra det hela på, men det här är det jag använder...


Uppdatering: Uppenbarligen är det svårigheter för vissa att öppna länken till PhotoShoptrixen, så därför lägger jag in de två aktuella sidorna som bilder här. Vet inte om det är tillåtet, men jag chansar, cred till dem som creddas bör: Scott Kelby och Adobe Live. Klicka upp bilderna om det är svårt att se! De är stora!




Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer

  1. Tack. Vilken ära att vara upphovet till en bloggpost. :) Ska testa hemma sen.

    SvaraRadera
  2. Det skulle vara kul att kunna förbättra bilder som ni proffs kan. Jag är så glad att jag, amatören, får njuta av era fina foton.
    Fotografera! Dokumentera!
    Livet är KORT!

    SvaraRadera
  3. Johnny: Om jag kan bidra med att vidarebefordra ett bra tips som jag fått och använder mig av, så är det bara kul! Du måste berätta om vilket resultat du kommer fram till!

    Anta S: Om du bara har PhotoShop (Fast det kanske inte är så bara vid närmare eftertanke) så kan du enkelt pröva själv! Det är bara att följa manualen steg för steg.

    Fniss! Ja livet är verkligen KORT (uttalat med o) så länge det inte är KÖRT bara...

    SvaraRadera
  4. Det brukar ju heta: "Om livet är dig KÄRT"

    SvaraRadera
  5. Fototips är alltid kul att få, det där ska jag kolla :-)

    SvaraRadera
  6. Johnny: Kärt besvär!

    Christina: Kul! Visa och berätta!

    SvaraRadera
  7. Jag testade din metod.
    http://stationsvakt.blogspot.com/2011/05/varfor-blir-det-svartvita-bara-grafult.html

    SvaraRadera
  8. Nja, med Mac så var inte din länk så lätt att öppna precis. Jag fick hur som helst inte upp den, men själv brukar jag ställa in Image - Adjustments - Channel Mixer - Preset...och sen testa de olika filtren, när jag omvandlar till sv/v. Grönt filter brukar bli fint...och sen dra i lite reglage.
    Det finns ju en mängd olika sätt, undrar just vad Kelbys dirty tricks gick ut på...?
    Kategorin saker jag aldrig får veta ;-)

    SvaraRadera
  9. Johnny! Ja, det är lite pysslande med reglagen, och är det så att din bild har urfrätta högdagrar eller igensotade skuggor så kan nog bara plåtande i RAW, som någon nämnde på din blogg, rädda bilden.

    Christina: Inte säga så! Det mesta går att lösa! :) Och som sagt, sätten är många och flera är lika bra...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg