Från kitsch via rart till outsägligt vackert

Det första jag tänkte när jag kom uppför trappan till Gustavsbergs porslinsmuseum var… -Oj, så mycket! Så förhållandevis spretigt! Så roligt det ska bli!

Jag märkte snart att jag snöade in på detaljer. Helheten blev liksom för mycket att ta in. Dessutom gick jag åt fel håll kronologiskt sett. Baklänges och upp och ner. Som tur var var vi ganska ensamma i lokalen, så det var ingen som tittade surt på tokfransan som kröp runt på alla fyra och plåtade allt från ljuvliga jugendslingror till skelögda gumsar.



Den här vindflöjeln, som en gång satt på taket till det gamla slamhuset, kunde jag inte låta bli att fånga – vindflöjelsamlare som jag är… Skägg har den också. Och kors på huvudet...

_DSC0264g

Mitt i det första rummet tronar ett gäng hiskeliga majolikaurnor på ett knallrött podium. Mina ögon for isär lika mycket som på den här gumsen när jag såg dem. Imponerande, ja – men vackert?

_DSC0272g

_DSC0265g

_DSC0293g

Titta Ninna! Gapan!!! I majolika från 1875! Ska vi ha mjölk i den?

_DSC0277g

_DSC0270g

Och hjortarna! Hemma har vi ett stort tvättfat med slika hjortar. Den ena mer vindögd än den andra. Så till den grad vindögda är hjortarna på vårt tvättfat, att jag undrar om någon drivit med oss. Fast gjort på Gustavsberg, det är det. Så det är…

_DSC0271g

Den här tallerken gillade jag. Tyska kyrkan, Riddarholmen, Hissen och Porrbro. Kolla in gubben som kommer gångandes på bron och den surmulna månen. En Stockholmsservis.

_DSC0266g

Snödroppar av Gunnar Wennerberg, 1905. De här mönstren påminner starkt om de Mommo gjorde på Slöjdföreningens skola. Och själv målade på porslin.

_DSC0279g

_DSC0285g

_DSC0286g

Och vad sägs om de här vikingainspirerade skålarna och faten? Broderimönster, Ninna? August Malmström, 1880-tal.

_DSC0288g

_DSC0289g

Lägg en banan på det här fatet och känn efter hur det känns!

_DSC0297g

Nå, vi kommer inte runt Wilhelm Kåge som Gustavsbergade mellan 1917 och 1960!!!?

_DSC0320g

Hemutställningen, Vackrare Vardagsvara - Argenta, Pyro, Liljeblå, Grå rand, Arbetarservisen och Guldstjärna. Kåge var oerhört produktiv och det mesta han gjort är mycket vackert. Tycker jag.

_DSC0325g

_DSC0328g

_DSC0331g

Och så har vi ju Stig Lindberg. Vad ska jag säga om honom? Han är… Stig Lindberg. Ja.

_DSC0300g

_DSC0332g

_DSC0306g

_DSC0312g

Jag fotograferade noggrant alla skyltar i montrarna för att komma ihåg vem som gjort vad – i de fall det inte var alldeles uppenbart ven som var formgivare. Men de två skålarna ovan har uppenbarligen fallit mellan… skyltarna. Kan det vara Bernt Friberg? Någon som vet?

_DSC0336g

Mildögd katt av Lisa Larson. Hennes rävar och jellon kommer att dyka upp på därför avsedd plats senare…

_DSC0342g

Den här svanen fångade mig med sin intelligenta blick. Paul Hoff drejade. Visst nej. Svanar drejar man inte.

_DSC0345g

Vid det här laget kände jag att det nästan gick runt i huvudet på mig. Det blev lite mycket av det goda och vackra och min uppmärksamhet började sloka…

_DSC0316g

Men precis när jag skulle gå fick jag syn på denna. Och blev väldigt glad. Vackrare Vardagsvara!

Fick mig att tänka på gamle
Greggan. Som jag bara träffat en enda gång och då som avliden i sin kista. Tyvärr. Men jag fick hans egna exemplar av Konstens Världshistoria. Till arv. Jag aktar den ömt…

Kommentarer

  1. Jo, Gapan är speciell. Och jag gillade vindflöjeln.

    SvaraRadera
  2. Ninna: Broderimönstren då?

    SvaraRadera
  3. Jag skulle kunna tänka mig rubbet

    SvaraRadera
  4. Anita: Det tycker jag du ska! I Gustavsberg finns mycket annat roligt att titta på också. Liten bit öster om Stockholm bara.

    Skaffaren: Skulle tro det... :)

    SvaraRadera
  5. Underbara ting! Kan bara hålla med Skaffaren!

    SvaraRadera
  6. Skicklig smed, han måste ha haft roligt när han smidde vindflöjeln.

    Hälsningar
    Ingela

    SvaraRadera
  7. Anta Snaque: :) Verkligen.

    Randiga Tråden: Kulturskatter alltihopa!

    Ingela: Ja. jag älskar de här drakhuvudena. Jag har sett en hel del vid det här laget. Det ena mer fantasifullt än det andra. Just det här hör till de mera fantasifulla...

    SvaraRadera
  8. Så roligt - du fångade några av mina favoriter som blev misslyckade på bild! Och hittade fler som jag missat. Det får bli återbesök! Till sommaren tror jag.
    Tack för härliga bilder!

    SvaraRadera
  9. Nora: Jag tror att man kan hitta nya saker här hela tiden. Går jag hit igen, så ska jag börja i andra änden...

    SvaraRadera
  10. Vad fint!
    Det är väl Gunnar Wennerberg som står och jobbar på sin vas? Jag har en likadan med underbara gröna kastanjeblad. Den har använts till paraplyställ tyvärr, vilket gjort att den skadats en del. Den är mycket lagad och antagligen mycket älskad. Det tog ett tag innan jag såg hur himla fin den är.

    SvaraRadera
  11. Jessica: Vi säger att det är Gunnar Wennerberg. Jag vet faktiskt inte. Det var en av de skyltar jag inte kollade... Det är märkligt med såna där bruksföremål som är en så inarbetad del av ens vardag, att man knappt märker hur de ser ut. Och så plötsligt SER man...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg