Oskar Andersson och snöripan

oa1

oa2

oa3

oa4

oa5


Oskar Andersson – OA – den gudabenådade tecknaren som dog så ung. Han tycktes mer än andra se och förnimma människans underligheter och tillkortakommanden. Men han såg också ömsinthet och förståelse. Den lilla, rädda, osäkra människan mitt i den förvirrande världen. Han byggde sig en sköld av absurditet och tokerier mot omgivningens kantighet.

Mest känd blev han kanske för Mannen som gör vad som faller honom in.

oa7

OA tog sitt liv 1906, endast 29 år gammal.

Kommentarer

  1. Jag har alltid gillat OA. Jag tror det finns en "mannen som gör vad som faller honom in" hos de flesta av oss. Djupt därinne.

    SvaraRadera
  2. *Lättad* Det var inte du som var mordisk. Tack för ett gott skratt. Men så synd på en sån begåvning och känslig själ.

    SvaraRadera
  3. Vi hade en bok med OA-bilder i vårt hem när jag var liten. Jag kunde sitta och titta hur länge som helst i den. I 10-årsåldern försökte jag teckna likadana gubbar.
    Jag visste inte att han dog så ung. Då är hans bilder ännu mer imponerande. Han måste haft en otrolig iakttagelseförmåga och människokännedom.

    SvaraRadera
  4. Skaffaren: Jag kan mycket väl tänka mig att Skaffaren är en man som understundom gör vad som faller honom in... :)

    Nora: Jag använder ofta citatet om snöripan när någon berättar om trevliga skar som jag inte får vara med om... Är det inte så att många begåvade själar ochså är väldigt känsliga? Så känsliga att det kantiga livet ibland blir dem för mycket...

    Karin: Vi också. Och man fick sina favoriter. Urhunden och gatukorsningen underifrån till exempel.

    SvaraRadera
  5. Johnny: Hahaha... Jag tror inte OA kände SO...

    SvaraRadera
  6. Ha ha, ja OA var rolig. 29 år bara, det kände jag inte till. Tragiskt.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg