Oktober



Très Riches Heures du Duc de Berry Oktober: Höstsådd.

Slaktmånad haver 31 dagar och solen löper i Skorpionen.

Slaktmånad säger:
Nu ska man plöja och rågen så,
med nytt vin man faten fylla må.
Nu månd kölden till oss skrida,
en varm kakelugn kan jag väl lida.

I denna månad må man bruka allehanda läkedom och sådan spis som renar kroppen. Också är fåre- och getemjölk icke osunt. I Skorpionen skall man intet begynna utan allenast avsluta. Och det är ganska ont att begynna något som skall bli beständigt.




Skaldjurstid igen!
Hanhummer har finare kött än honhummer och är därför godast att äta nykokt. Honhummerns kött blir däremot bäst i stuvningar.

De svårknäckta klorna hos både hummer och krabba klarar man lättast genom att lägga klorna på kant med en dubbelvikt tidning om. Slå sedan med en klubba, så spricker skalet utan att klorna krossas.

Våra hushållsmaskiner är tacksamma för en översyn alltemellanåt. Dammsugaren behöver nytt filter och liksom golvbonaren behöver den efter några års användning skickas till till fabrikanten för smörjning och byte av kollektorkol.

Köksmaskinen ska också ha sin smörjning och den väggfasta konservöppnaren blir som ny om vi låter järnaffären byta ut skärtrissan när den blivit slö.

Ur Husmoderns köksalmanack 1957.

Kommentarer

  1. "I Skorpionen skall man intet begynna utan allenast avsluta. Och det är ganska ont att begynna något som skall bli beständigt."
    Det tar jag till mig. Även om det kanske mest gäller grönsaksodling. :-)
    Den här boken älskar jag, men så länge sen jag tittade i mitt ex. Roligt att du använder den.

    SvaraRadera
  2. Nora: Så här är det; i tidernas begynnelse lånade jag en bok på biblioteket. Kopiator hade jag ingen tillgång till så därför skrev jag av. Det var innan jag läste etnologi och jag begrep inte att hålla reda på kontexten. Allt som jag hittade skrev jag ner i min första "Nyttobok". Det var allt från hur man groddar bönor, hur man torkar växter och gör infusioner, recept på flädersaft och delar ur Voluspà. Under rubriken "Några regler huru man skall hålla sig i var månad samt om planeterna varunder man är född" står dessa rader. Ett tag trodde jag Bondepraktikan, men jag är osäker... Du får hemskt gärna berätta vilken bok det är. Jag har lärt mer om nyttan av kontext nuförtiden...

    SvaraRadera
  3. Nja, nu tänkte jag på Très riches heures... Sorry att jag inte kan vara till hjälp.

    SvaraRadera
  4. Nora: Åh... Tja, vi låtsas väl Bondepraktikan då...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg