Vad som kan hända när man får syn på en vas med maskrosbollar

boll

Det är märkligt hur saker man ser kan sätta igång tankekedjor och idéassociationer. Bloggvännen Nora har varit på Gustavsbergs porslinsmuseum. Där såg hon en liten vas som hon också tog en bild på. En vas med maskrosbollar


Bums jag såg den kom jag att tänka på Walt Disneys film Fantasia. Scenen med de små älvorna som tänder daggdropparna till Tjajkovskijs Nötknäpparsvit.

När jag suttit och funderat på den ett litet slag, så kom jag ihåg det gamla filmprogrammet. Jag har sparat det i alla år och jag minns inte om jag var med och såg filmen då, eller om det var något mina föräldrar fick när de var och såg den första gången.

Framsidan är lossriven, antagligen för att sättas upp på väggen någonstans, men jag minns vad som var på den. Ett berg från avsnittet med Beethovens Pastoralsymfoni.

Hursom. Det trycktes ett program till den svenska versionen av Fantasia. Jag tycker om det.

Klicka på bilderna så du kan läsa texten.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

Fantasia hade svensk premiär 1942, men då var jag inte född.

diana

Kommentarer

  1. Vilka ljuvliga bilder! Varför görs inte sånt här längre... Vilken kvalitet.
    Och jag längtar så efter min beställda film! Har aldrig sett den i sin helhet.
    Det är roligt med associationer. :-)

    SvaraRadera
  2. Nora: Ja - varför görs inte sånt här? Allt ska vara så glassigt nu för tiden. Filmen är allt från gullig, rolig och lätt kitschig till riktigt, riktigt skrämmande...

    SvaraRadera
  3. Fantasia drabbade mig i 20-årsåldern på en liten biograf i Sthlm - jag vacklade ut...

    SvaraRadera
  4. Nora: Jag glömde vansinnigt vacker!

    Christina: Och jag, min fåntratt, sitter och lipar...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg