Skebo bruk - orangeriet

_DSC0452sb

När vi besökte Skebo bruk i mitten på maj i år, lovade jag att jag också skulle visa bilder från det gamla orangeriet. Huset såg övergivet ut på håll, men när jag kom närmare såg jag att det var någonting på gång.

_DSC0440sb

Efteråt har jag fått veta att det ska byggas ett snofsigt villaområde öster om bruksherrgården, och det verkar som om det gamla orangeriet på något sätt ska nyttjas av det. Och det är i sanning hög tid att något görs åt det, för skicket är inte det bästa.

_DSC0441sb

_DSC0442sb

Många herrgårdar och slott av rang lät under 1700-talet bygga sig sådana här hus att ha sina känsliga, importerade växter i under den kalla årstiden. Ofta värmdes de också upp via pannor eller kaminer.

_DSC0443sb

_DSC0444sb

De ömtåliga växterna skulle visas upp, och ingen möda sparades.

_DSC0445sb

_DSC0446sb

_DSC0447sb

När alla växter flyttats ut i parken på sommaren kunde orangeriet användas som lusthus eller festlokal.

_DSC0448sb

Nuvarande herrgårdsbyggnaden vid Skebo bruk byggdes i slutet på 1700-talet och jag antar att orangeriet byggdes ungefär samtidigt.

_DSC0449sb

Visst är det ljuvligt att se den här skira grönskan och all den förhoppning både den och det bidande orangeriet känner. Tillväxttid, upprustningstid.

Hur grönskan ser ut nu, det vet vi, men det vore roligt att se hur det gått med upprustningen av det gamla huset.

_DSC0450sb

På vägen från orangeriet fann vi denna garagebyggnad med tillhörande rekvisita. Undrar vad som kommer att hända med den...


Kommentarer

  1. Målarfärgen tog slut.
    Breda dörra för att kunna bära in träd och stora växter. Coolt!

    SvaraRadera
  2. Åh? På orangeriet eller hemma hos dig??? Breda dörrar för att öppna upp ut mot park och sommarnatt...

    SvaraRadera
  3. Fantastisk! Jeg har faktisk mange gange haft orangerier i tankerne...jo, det er sandt! Jeg har mest søgt på billeder fra 1700-tallets orangerier...men der er ikke mange at hente på nettet (eller søger jeg bare forkert...det er MEGET muligt ;O)...)

    Her nord for København har kongehuset stadig et orangeri på Fredensborg. Om sommeren kommer kommer flere af planterne ud...og ind igen om efteråret.

    Så spændende post!!!

    SvaraRadera
  4. Oj, det där orangeriet är alldeles för vackert för att få stå och förfalla sådär! Jag hoppas verkligen att någon förbarmar sig över byggnaden och det snart. Vackra bilder var det också; det är spännande att tänka att det finns en skönhet även i förfallet.

    SvaraRadera
  5. Aputsiaq: Orangerier är trevliga företeelser. Jag har sett flera stycken, somliga i förfall som det här och andra i fin ordning, fulla med växter, som det vid Ulriksdal.

    Staffan H: Mmm. Jag tror faktiskt att det är något på gång där. Jag får väl åka förbi igen och kolla vad som händer.

    SvaraRadera
  6. Jag såg att orangeriet var till salu (den 2 juli 2015). Då vet man aldrig vad som händer med det. De som bygger villorna kanske inte är intresserade. Har för mig att guiden på Bruksmuséet sa, att det var byggt 1927, men jag kan komma ihåg fel.
    /Ruben

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg