Saltsjöqvarn

_DSC0109sq

1888 köpte företaget Holmberg och Möller ett stycke mark av Danvikens hospital, här där Nacka gränsar till Stockholm. Avsikten var att bygga en kvarn.

_DSC0113sq

Men det var inte frågan om någon vattenkvarn, utan här skulle byggas något nytt och modernt – en ångkvarn.

_DSC0114sq

Arkitekt var Anders Wilhelm Bergström, som också ritade bland annat Katarina södra och norra skolor.

_DSC0118sq

Den nya kvarnen fick namnet Saltsjöqvarn, naturligtvis på grund av sitt läge alldeles bredvid saltsjön. Ett läge som var nödvändigt med tanke på alla transporter till och från kvarnen.

_DSC0119sq

Höjdskillnaderna i området är stora och branta trappor leder från kvarnområdets övre del ner mot den nedre vid kajen. Något som accentuerats idag när det byggts en massa nya bostadshus här.

_DSC0120sq

Redan 1916 övergick man från att driva kvarnen med ånga till att driva den med el. Alltså var även Saltsjöqvarn en “eldkvarn” fram till 1916. Ångmaskiner kallades från början eld- och luftmaskiner.

Kejsarmjol_5

Mjölet från Saltsjöqvarn salufördes under namnet Kejsarkronan, och detta är mjölpåsar som jag faktiskt känner igen. Bilden på påsarna kommer från www.vastrasicklao.se

1989 las kvarndriften ner och de flesta av byggnaderna revs. Det som står kvar idag är den stora huvudbyggnaden och mannagrynskvarnen.

Förövrigt har här vuxit upp ett bostadsområde som jag inte är alldeles säker på att jag tycker om. Det är för sterilt. För raka, vassa vinklar och för mycket… Jag vet inte… För kallt. För kalt. Men jag vet vad det kallas nu för tiden; stilrent.

Men utsikten är betagande, och jag måste nog erkänna att om någon skulle kasta en lägenhet här efter mig, så skulle jag nog ta den. Jo. Kanske.

_DSC0129sq

Kommentarer

  1. Oj, Kejsarkronans påsar känner jag också igen...och så nytt och främmande det känns med bostadshus så nära Saltsjöqvarn. När byggdes de?

    Tänk så många utländska turister som har kommit båtledes till Sthlm och trott att det har varit slottet de har fått syn på från båten :-)

    SvaraRadera
  2. Så otroligt vackra bilder du visar, kul är det också att se detta ur ett annat perspektiv.

    SvaraRadera
  3. Christina: NCC har byggt här under hela 2000-talet tror jag. De köpte marken 1996.

    Både Saltsjöqvarn och Danvikshem kan misstas för slott...

    Randiga Tråden: Tack! :)

    Maj Korner: Tegel är ett ypperligt byggnadsmaterial, hållbart och naturligt. Synd att det inte används mer idag...

    SvaraRadera
  4. Oj så trångt. Lite lätt klaustrofobiskt va? Tur att utsikten är så hänförande.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg