Äppelträden på Svindersvik

_DSC0175sv

Innanför de vackra grindarna på Svindersvik bor ett antal äppelträd. Några av dem har bott där länge…

_DSC0142sv

Knotiga, vridna, vresiga stammar som trots att de stått här sedan 1700-talet, fortfarande bär frukt.

_DSC0145sv

På något sätt tycks de här träden, mer än många andra träd, vara levande väsen. Årens gång och årstidernas växlingar har ristat sina mönster i deras bark. Fått deras en gång mjuka, böjliga stammar och grenar att stelna i knotor, böljor och öglor.

_DSC0178sv

Ändå stiger saven varje vår. Ändå sätter de knopp, blom och frukt.

_DSC0179sv

Jag grips av vördnad inför dessa gamlingar, klappar deras ihåliga stammar och lyckönskar dem till att inte ha några öron…

Värmdöleden brakar förbi enbart några tiotal meter härifrån.

_DSC0180sv

Jag säger farväl till de uråldriga äppelträden, önskar dem fortsatt gott liv och ger mig åter ut i nutiden.

_DSC0141sv

Kommentarer

  1. Mira, visst är det något speciellt med gamla träd. Jag är väldigt förtjust i träd som tidigare har varit hamlade. Förutom att de berättar en historia har de ett åldrigt utseende som jag gillar.

    SvaraRadera
  2. Scribo: Tänk om de kunde berätta! Jag konstaterade just att två av mina tre tavlor i mitt arbetsrum föreställer väldigt gamla träd.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg