September


Très Riches Heures du Duc de Berry September: Druvskörden. I bakgrunden Château de Saumur.

Höstmånad haver 30 dagar och solen löper i Vågen.

Höstmånad säger:
Nu skall bonden sitt korn uttröska
och fiskaren fångar sillen den färska
Svinefläsk jag gärna äta må
desslikes fåremjölk och getemjölk också.

I höstmånad är åderlåtande gott. Vakta dig för varmt bad. Man må ock bruka örter och frukt, det är icke skadligt. I Vågen är gott att vandra, avskära hår, göra bröllop, att föra sig i nya kläder, att så och plantera.




Lingondricka - god och billig måltidsdryck:
Till varje kilo lingon tar man 5 dl vatten, 5 g pulvriserad vin- eller citronsyra och till varje liter silad saft 3 - 5 hg socker.

Mal de sköljda lingonen på köttkvarn eller mosa dem på annat sätt. Lägg moset i en kruka och häll på vattnet i vilket syran lösts upp.


Låt allt stå övertäckt i två dygn. Sedan får saften självrinna och sockret röres tills det smält i saften. Skumma och fyll saften på flaskor som hartsas.


Ur Husmoderns köksalmanack 1957.

Kommentarer

  1. Du har verkligen "jobbat in" Les Très Riches Heures...Nu är det 1 sept och jag tänkte: nu har nog Mira lagt ut bilden. Och si, det hade du, och jag blir så glad! Fast jag ju ändå trodde den skulle finnas där.

    Lingondrickan var inte dum den heller. Sånt brukade Mamma göra. Jag minns smaken och kan liksom känna den. Men jag har aldrig gjort sånt själv. Däremot har jag kokat lingonsylt förstås. Gott gott och så luktar det så härligt i köket när man håller på!

    SvaraRadera
  2. September kan vara den bästa månaden på året - vackra färger, hög, klar luft, skördetid, innemys.

    Min mamma brukade göra lingondricka, läskande god. Och koka massor av lingonsylt. Rårörd lingonsylt ibland, men den höll sig sämre. Nu är det lättare när man har frys och kan råröra eftersom.

    Mamma gjorde också "vattlingon" som vi åt som efterrätt med socker och grädde. Mums! Undrar om någon gör "vattlingon" numera?

    Lång kommentar, men jag blir riktigt nostalgisk!

    SvaraRadera
  3. Gabrielle: Mmm. Jag börjar tänka på månadsbilden redan ett par dagar före den första med förväntan. Det har blivit ett kärt nöje för mig också. Jag började i mars, tror jag, och vi får se vad jag hittar för månadsbilder för nästa år. För sluta, det kan jag ju inte...

    Anta Snaque: September är gyllene!

    Lingondricka hände att vi gjorde hemma också. Och hartsade flaskor... Det är nog fullkomligt utrotat idag. Vattlingon kommer jag ihåg, men minns inte att mor gjorde.

    Långa kommentarer har jag alls inget emot! :)

    SvaraRadera
  4. Våra druvor börjar mogna nu så det är snart dags att skörda.
    Sedan återstår frågan. Flytta med eller låta vara kvar?
    Många tankar, många val.

    SvaraRadera
  5. Skaffaren: Skörda och låt stå. Du kan alltid skaffa en ny vindruvsplanta som får acklimatisera sig på sin nya boplats. Och glada blir era efterflyttare som får sig en planta att vårda.

    SvaraRadera
  6. Är det försent att plocka lingon nu? Det där skulle vara kul att pröva.

    SvaraRadera
  7. Min gode ven højt mod nord, kan du have en god september! Høst og svampe...ja, det er september!

    SvaraRadera
  8. Randiga Tråden: Enligt både Husmorslexikon och köksalmanack är det ju nu man ska plocka lingon. Men jag har inte sett några. Tittar väl på fel ställen... Tycker absolut att du ska prova lingondrickan. Svårigheten blir väl att hartsa flaskorna...

    Aputsiaq: Det samma önskar jag dig. Har ni höst i Danmark än, eller njuter ni fortfarande sommar?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg