Emma Zorn



Hon föddes som Emma Amalia Lamm för 150 år sedan i en förmögen, judisk familj i Stockholm. Hennes far var grosshandlare i textilbranschen och orsaken till att hon sysselsatt mina tankar ett tag nu, är att hon nämndes när jag var på en visning av Näsby slott för en vecka sedan. Hon var nämligen kusin till Carl Robert Lamm, som lät återuppbygga slottet efter den stora branden vid förra sekelskiftet. Men det hon skulle bli mera känd för var att hon vid 25 års ålder gifte sig med konstnären Anders Zorn.



Jag funderar ofta över konstnärshustrur. Inte sällan var de själva konstnärinnor som fick ge upp en kanske lovande karriär för att make, barn och hem skulle skötas. Allt enligt tidens anda.

Så inte Emma. Hon visade sig vara en rejäl och parant kvinna som tog hand om och organiserade makens kontakter med utställare, museer och förläggare.

Anders och Emma flyttade till Mora 1896 efter att ha bott och rest utomlands under flera år. Emma älskade att omge sig med vänner och i deras hem syntes ofta personer som Erik Axel Karlfeldt, Albert Engström, Carl Larsson, Bruno Liljefors och prins Eugen.




Emma skötte inte bara sin makes affärer, utan hon drevs också av ett socialt intresse och en stark hembygdskänsla.

För att bevara och uppmuntra bygdens hemslöjd var hon till exempel med och startade Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund och Mora Hemslöjd. Emma startade även en folkhögskola, ett barnhem, ett bibliotek och en föreläsningsförening i Mora.

Emma kom att överleva sin make i över 20 år, och tack vare henne och hennes oförtröttliga arbete kunde Zornmuseet i Mora öppna 1939.

Emma dog den 4 januari 1942, och jag tror inte att Anders Zorn hade blivit den han var utan henne.


Bilder från Wikimedia Commons, alla målade av Anders Zorn.

Kommentarer

  1. Du så sikkert TV-serien av Gunnar Hellström hvor Liv Ullmann spilte den bitre og desillusjonerte Emma Zorn - etter ektemakens mange sidesprang.
    I dag om de hadde levd, ville vi vel sagt, "hvorfor gikk hun ikke sin vei". Og i vår tid ville hun ha fått med seg en stor formue.

    Vi er i Mora så ofte vi kan - mannfolket er der en gang i året når han går Vasaloppet...

    SvaraRadera
  2. Någon har ju sagt, lite på skoj: "Bakom varje framgångsrik man står en förvånad kvinna..."
    Jag säger så här: "Bakom varje framgångsrik man står en stark och självständig kvinna. Och tvärtom."
    Duktiga män - liksom duktiga kvinnor - har sällan mesiga partners.

    SvaraRadera
  3. Så många kvinnliga konstnärer på den tiden som fick stå tillbaka för männens skull, kvinnor som kanske ofta t o m var mer begåvade än sina män. Se bara på Karin Larsson. Hanna Pauli är väl ett bra exempel på motsatsen, och föregångaren Sigrid Hjertén förstås, men det var ju senare.

    Anders Z hade säkert inte blivit den han blev utan Emma - och vice versa.

    Jag har alltid tyckt att Emma påminner så om min egen mormorsmor, som också hette Emma.

    SvaraRadera
  4. Anita: Nej, jag såg aldrig den serien. Även om jag kan tänka mig att Hellström gjorde en ganska porträttlik Zorn. Med tanke på hur mycket Emma åstadkom i sin dar och vilket socialt patos som drev henne, så har jag svårt att tänka mig henne bitter och desillusionerad. Sur på manfolket, javisst, men stark och stolt. Så vitt jag vet...

    Anta Snaque: Där har du nog rätt. Om den duktiga partnern inte är duktig på ett härsklystet sätt.

    Noras paraply: Ja. Och det finns många fler exempel. Min egen mormor var också konstnärinna som upphörde med sitt konstnärsskap när barnen började komma. Antagligen därför dessa kvinnoöden berör mig så starkt.

    SvaraRadera
  5. Fint och spännande porträtt du har skildrat av Emma.

    SvaraRadera
  6. Randiga Tråden: Tack! Men mycket kortfattat. Det hade varit roligt att få veta mer om henne. Jag måste kolla på biblioteket vad som kan finnas skrivet.

    SvaraRadera
  7. Serien var OK, blant annet med Richard Wolf som Isaac Grünewald.
    Sjokkert Zorn: Ska det här vara konst?! Kyss mig i a****...
    Ironisk Grünewald: Tyvärr, jag är redan upptagen....

    Men det var mye kuller der, og hva Monty Python kalte total frontal nudity. Kullebildene hans var det veldig fokus på - det og kalasene med Albert Engström.

    SvaraRadera
  8. Det låter som om jag missat något... Wolff som Grünewald måste varit obetalbart... Visst, det är klart att de fokuserade på kullor och kalas! Det är ju det mest spektakulära. Hårt konstnärsarbete är ju inte lika kul att visa på TV...

    SvaraRadera
  9. Dessverre var Grünevald-sekvensen var bitteliten...
    Desto mer ikke-påkledde scener. ;)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg