Hagalunds kyrka



Det är nästan så man inte tror det är möjligt, men mitt inne bland miljonprogrammets 14-våniga mastodonthus i Hagalund strax norr om Stockholm ligger en liten... jugendkyrka.



Efter att ha tittat på vattentornet - som ju verkligen syns högt över omgivningarna - travade jag och travade mellan husen för att hitta kyrkan, som jag visste skulle finnas här.



Plötsligt dök det upp en form som inte var kantig, vass eller ljusblå. En tornhuv i jugendens typiska, böljande, organiska form. Som en lök. Som visade sig sitta på en... squash. Om man nu ska fortsätta alludera till växtriket.



Hagalunds kyrka byggdes mellan 1904 och 1906 efter ritningar av arkitekten Sigfrid "Sigge" Cronstedt, som också ritat Sturebadet i Stockholm. Kyrkobygget finansierades med frivilliga bidrag och den stod färdig och kunde invigas i februari 1906.





Exteriören är fylld av tidstypiska detaljer. Det är nästan så man kan ana lätt nationalromantiska drag här och var. Det skulle lika gärna kunna sitta ett drakhuvud på gavelspetsen nedan.





En kyrktupp, som sakta svängde för vinden, pryder skorstenen.






1937 var det som om hmhm for i någon, för då kläddes hela jugendinteriören in och målades över i sann funktionalistiska anda. Jag tror att även om kyrkan varit öppen, så hade jag nog tvekat att gå in. Jugendkyrkor ska inte ha funkisinteriör. I min värld.



1965 var någon där och klåfingrade igen på interiören, så nu finns det väl inte en enda originaldetalj kvar där inne. Förutom altartavlan av Carl Eldh.



Bara den här portalen i röd sandsten är ett smycke, och kolla särskilt in fredsduvans benföring. Den är obetalbar. Men duvben i sandsten kanske inte låter sig göras på annat vis...





Sålunda stärkt - åtminstone till själen - av denna lilla pärla, travade jag vidare på min utflykt. Det fanns mer spännande att se i denna till synes påvra blåkullamiljö...

Kommentarer

  1. Jisses amalia så underbart! Men funkisinteriör?! Burr....

    SvaraRadera
  2. Spännande detaljbilder. Du har verkligen lyckats fånga tiden. Och så många detaljer det finns när man väl verkligen börjar titta.
    Används kyrkan som kyrka fortfarande? Man skulle annars kunna tänka sig något flådigt kontor i en sån byggnad.
    /I.

    SvaraRadera
  3. Noras paraply: Ja, hur bara kunde dom???

    IET: Ja, kyrkan används som kyrka. Den tillhör Solna församling.

    SvaraRadera
  4. Jag kommer inte från Sverige men dina bilder är mycket nöjda tack för webbplatsen.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg