Hagalunds vattentorn



Hagalunds vattentorn var ett av mina utflyktsmål den här helgen. Jag gillar vattentorn och jag gillar gammal tegelarkitektur, så här fick jag verkligen mitt lystmäte.




1908 började SJ spränga i berget för en järnvägstunnel och detta fick som resultat att grundvattennivån sjönk och Hagalundsbornas brunnar sinade. Plötsligt fann de sig tvungna att hämta vatten bortifrån Haga i tunnor.

Det bestämdes raskt att samhället måste få ett eget vattentorn och vattnet skulle hämtas ur rullstensåsen vid Frösundavik.




Som arkitekt anlitades Ivar Tengbom, som också ritat Stockholms konserthus, och han åstadkom ett stramt, nationalromantiskt torn som rymde 250 000 liter vatten.




Tornet innehöll även en lägenhet för maskinisten. Vattentornsmaskinist? Ett yrke för mig?




Nu verkar här tomt och övergivet. Jag läste någonstans att det skulle finnas konstnärslokaler i tornet, men det såg inte ut som det varit någon här på länge.

Många gamla vattentorn byggs ju om till bostäder nu för tiden, och det ska bli intressant att se om det kommer att göras även i detta torn. Det lär bli dyra lägenheter med milsvid utsikt. Kan man ställa sig i kö?





Man kan närma sig det här tornet från flera håll. På södersidan finns bilväg som går i kringla upp och mot norr och väster två branta trappor.





Det ter sig lite tungt och dystert, tornet. Det är nästan så jag känner mig frestad att rita en glad mun nedanför dess två mot väster blickande fönsterögon. Vad säger ni om det?




Glad tomte med skägg! Nä fy på mig...

Kommentarer

  1. Du kan leka Hampus i Den vita stenen...
    Jag tyckte väldigt mycket om muren nedanför tornet, som håller upp den halvcirkelformade vaddetnuär, och som har olika stenmönster i rutorna.
    Och tänk vilken omsorg man la ner i fasadutsmyckningen av industribyggnader. De är ofta nästan ännu vackrare än bostadshus. Diskret men effektivt.

    SvaraRadera
  2. Noras paraply: Javisstja! Han ritade väl ögon och mun på tornuret???

    ...Varför tror du jag tycker så oändligt mycket mera om gammal arkitektur???

    Inne i den halvcirkelformade vaddetnuär bor en... guggla!

    SvaraRadera
  3. Vattentornsmaskinist? Måste innebära att vrida på kranar...

    SvaraRadera
  4. Ninna: Vrida på kranar, kolla nivåerna, rengöra tanken och titta på utsikten... :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg