Upp i Stadshustornet



Så tog jag mig då äntligen tid att besöka Stadshustornet i Stockholm, som jag velat så länge. Medan jag väntade på nästa visning - någon annan möjlighet att få komma upp i tornet finns inte - så passade jag på att fånga några detaljer som jag inte fotograferat förut.




106 meter högt är tornet. 365 trappsteg och en hiss som bara går till femte våningen. Men dit upp ska jag!



En miljon handslagna och sju millioner maskinslagna tegelstenar lagda i munkförband.




Madonnan med kronan eller St. Erik? Jag ser olika förklaringar på vem den här statyn föreställer. Och tyvärr har jag lämnat tillbaka den stora, fina boken om stadshuset. Jag lovar att återkomma i ärendet.

Uppdatering: Helgonet med kronan heter skulpturen. Eftersom St. Erik var ett helgon blir vi inte mycket klokare. Men nog tycker jag absolut att det ser ut som en kvinna...
Gustav Sandberg heter i alla fall bildhuggaren.



Litet ansikte på borgargårdens södra fasad. Troligtvis av Aron Sandberg. Som också (troligtvis) gjort de här intressanta kapitälerna på pelararkaden ut mot Riddarfjärden.



Fräsande lodjur.



Och en jägare som skjuter på en björn som definitivt inte vill bli skjuten. Man kan få se mycket intressant om man bara ser upp.



Laxen som vindflöjel och en av fyra skulpturer av Gustav Sandberg: Arkitekturen. Efter den följer Musiken, Skulpturen och Målarkonsten. Hela gruppen kallas Konsterna.

Läs mina andra inlägg om Stockholms stadshus här

Kommentarer

  1. Det minder mig lidt om rådhuset her i byen...fyldt med symboler! Smukt!

    SvaraRadera
  2. Aputsiaq: Jag läser just att Östberg lät sig inspireras av rådhuset i Köpenhamn...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg