Sensommarsalong 2010


Duo Trädgård AB

Förra söndagen tänkte jag ta hunden på en skön promenad i Ulriksdals slottspark. När jag kom dit så passade jag även på att besöka Sommarsalongen 2010 - en temautställning om "Trädgård - Bostad - Bröllop - Mat - Miljö" som hållit på sedan den 11 juni.

Men hur jag än vred och vände på tankegångarna kunde jag inte se något annat tema än... bröllop i de 19 idéträdgårdar som fanns här. Månne jag missade resten?

Dessutom var detta sista dagen - några timmar senare skulle det mesta säljas ut - och allt var en smula, vad ska jag säga... bedagat. Endast ett fåtal av idéträdgårdarna i parken hade åldrats med behag.

Det kändes också lite märkligt att se min och Emsers vanliga promenadstråk kringgärdat av någon sorts "running fence". Korvträdet instängt...

Hur som helst. Vi travad lydigt omkring i alltmer hällande regn och alltmer tätnande besökarled och ägnade oss åt huvudlutningar och social träning. Jo - nyttigt.



Altargången - Edsbergs trädgårdstjänst

På den här bumlingen älskar Emser att klättra. Han förstod inte varför han inte fick göra det nu. Och om det var min altargång, är jag tveksam till om jag skulle vilja gå där. Men jag gillade vattnet. Jag gillar vatten. Och ljudet av det.




Kärlekens två sidor - Helena Åhlund

Riktigt trevlig. Men full med folk. Inget objektivsvängrum.



Grodprinsen - Tengbom

Vi tvekade båda en bra stund innan vi gick ut på den här glasspången - Var den hal? Nå, inte särskilt. Emser hukade sig ner och drack. Någon grodprisse såg vi aldrig. Men han var väl redan kysst och försvunnen...




Vi fann också en del varningsskyltar här och där på vår tur. Märkligt nog. Akta för ormen. Akta för vassa kanter. Och...





























Vem som gjort mannen med ljusbollen eller de vackra glaskäglorna lyckades jag inte utröna.


Smekmånad - Trädgårdsmästare Kattis

Under det här parasollet med sina nedhängande, vajande myggnät stod vi när det regnade som mest. Både jag och hunden ville opp i sängen. Vi lät bli...







Gömstället

Gräsligt! Utsågade bladsiluetter i kantigt och vasst material. Stängsligt och labyrintigt. Inte en enda växt. Inte ens... Kul! Bäh! Det enda försonande med hela installationen var de här ljuskloten. Och de högtalare som växte upp här och där ur marken likt svambar, förnöjde Emser med sina läten.



Different Levels - Whila Garden

Den här däremot gillade jag på något sätt. Jag gillar olika nivåer, vatten, uppspända tyger och flaskor och glas. Ja...




Slottsträdgården Ulriksdal

Här var det väldigt mycket folk. Knatade tjyvtjockt upp och ner för trappan till takterassen. Skrämde fnatt på Emser med illskära kaniner i skogsbacken och såg för övrigt riktigt hyfsat trevligt ut.

Det var här man kunde - Doing the gardener - om man ville...






Tillsammans - Apoteket AB

Och inte visste jag att Apoteket var trädgårdsintresserat. Men apotekare var väl en gång örtagårdsmästare, så varför inte...




Så - var vi färdiga med vår promenad - trötta och blöta. Och vi vankade hem i eftermiddagsregnet. Och jag blev också mycket riktigt hejdlöst förkyld på kuppen. Emser slapp.

Om någon funderar på hur jag bar mig åt för att inte få med en enda människa på mina bilder från den välbesökta utställningen så... är det en yrkeshemlighet...


Kommentarer

  1. Wow, sikke en have...meget smuk! Og billedet af hunden og haren fik mig sådan til at grine :O) Tak for turen :O)

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte om Apotekets trädgård,
    fast snyggast var såklart Emser :)

    SvaraRadera
  3. Aputsiaq: Emser fick fullständigt tvärfnatt där i skogsbacken. Det var inte bara en utan flera kaniner i illskärt och illgult som stod där. Trädgård för hundar. Han brukar annars använda trädgårdar till att sätta sig i rabatterna. Och bara sitta...

    Christina: :) Lägger ut fler bilder av Emser i idéträdgården på Emserbloggen snart...

    SvaraRadera
  4. Slottsträdgårdsmästaren20 september 2010 kl. 21:25

    Snyggaste bilderna jag sett från den utställningen. När jag var där var det stark och jobbig sol.

    SvaraRadera
  5. Slottsträdgårdsmästaren: Tack! :) Ljuset var vackert. Men jag blev blöt. Och förkyld...

    SvaraRadera
  6. Regndagar ger extra vackra bilder. Och ett vattenfall, underbart! Vatten är rofyllt, både för syn och hörsel. Tack för fina foton!

    Jag skulle vilja ha havet, eller åtminstone en liten sjö, utanför fönstret. Kan även nöja mig med en liten porlande bäck.

    Tills vidare fortsätter jag att önska en sådan där badrumskran som gör det utströmmande vattnet till ett vattenfall. Alltid något.

    SvaraRadera
  7. Anta Snaque: :) Vatten utanför fönstret vore en dröm, om det så bara vore en liten porlande rännil. Säg ingenting till någon, men jag har köpt en liten trädgårdsfontän med grodor på...

    SvaraRadera
  8. Mira, så klokt! Jag har sökt både i affärer och på nätet efter ett Niagara i miniformat att ha på balkongen sommartid och inne vintertid.

    Jag skvallrar inte för någon om din fontän, tycker bara att det var ett mycket klokt köp. Själv köpte jag ett litet "plask" på loppis för 20 kr för något år sedan. Ska lägga in det på "pysselbloggen" enbart för dig.

    SvaraRadera
  9. Anta Snaque: Jag hittade min på Plantagen. Inte världens vackraste skapelse och den går inte att jämföra med önskedrömmen; Virbelas underbara, njurformade stenfat, men... 6000 kronor som de skulle kosta, går liksom inte att uppamma i nuläget...

    SvaraRadera
  10. "Livsfarlig spänning" blir en väldigt spännande skylt tagen ur sitt sammanhang.

    Jag har lite svårt för trädgårdar som är mer design än växter så det var ett befriande kritiskt inslag det här.

    Hoppas att du kurerar dig snabbt. Vi har dragit med en envis snörvel/hosta/feber i snart fyra veckor nu. Tråkigt!

    SvaraRadera
  11. IET: Jag gillar saker tagna ur sitt sammanhang! :)

    Hua! Det låter inte lovande. Jag sitter på mitt arbete, men är inte riktigt frisk, det känner jag...

    SvaraRadera
  12. Fast jag menade inte bara att det var ett bra ljus i dina bilder utan att de var fina på alla sätt. Du är bra Mirakel Mira!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg