Landsnora kvarn



Nästan längst in i Edsviken, som är en smal Östersjövik norr om Stockholm, ligger en gammal kvarn.



En smal liten landsväg slingrar sig längs strandkanten, går förbi kvarndammen, över dammluckorna och fortsätter till Edsbergs slott och Edsbacka krog.




På den här platsen har det malts mjöl under 400 år och än idag - två gånger om året - är kvarnen igång igen.




Just den här kvällen var vinden ljum och en sista doft av sommar dröjde sig kvar i luften. Solen stod lågt och glittrade i vikens vatten. Vattnet risslade sakta genom kvarnrännan och trädens löv ritade lustiga siluetter på kvarnväggarna.



Kvarnens siste, ordinarie mjölnare hette Robert Carlsson och han drev den från 1924 till en bit in på 1950-talet.



Den första kvarnen som låg här övergavs på 1500-talet och ersattes av en ny i början av 1600-talet. Byggherren hette Henrik Olofsson, samme man som grundade Edsbacka krog.



Efter det kom kvarnen att tillhöra Edsbergs slott som ägde den fram till 1924, då mjölnar Carlsson tog över. När Carlsson lade ner fick kvarnen stå och förfalla i många år fram till 1983 då Sollentuna kommun tog hand om den och rustade upp exteriören.

Det föll på Sollentuna hembygdsförenings lott att ta hand om det som fanns inuti, och det har de gjort med den äran.




Ett gäng eldsjälar har putsat, lagat och fejat så till den milda grad att kvarnen återigen fungerar. Dock var här stängt och igenbommat när jag var här.

Det rostiga röret ovan är det gamla sugröret till vattenturbinen. Vattenhjulet saknas nämligen och kvarnen drivs idag med en... tändkulemotor! En Drott! Från Pythagoras i Norrtälje.

Gissa vem som ska hit igen när det mals nästa gång!




Alldeles intill ligger en gammal såg, uppenbarligen med vattenhjulet intakt. Det ser till och med nytillverkat ut. Kanske man kan hoppas på att få se den igång också.





I det här skjulet med de gröna dörrarna står den gamla tändkulemotorn. Drotten från Pythagoras.





Och med en stilla men förväntansfull förhoppning om att få komma hit och se hela härligheten igång i början av oktober, smög jag sakta iväg längs kvarndammen och upp i skogen bort mot Rösjön.



Och är ni - likt mig - riktigt, riktigt nördiga, så kolla för all del den lilla filmen om kvarnen som finns på hembygdsföreningens hemsida!

Kommentarer

  1. Du skriver så trevligt och informativt till dina fina bilder. Jag kan nästan förnimma vinden, gräsdoften och kvarnens malande. Riktigt bra bloggar kan aktivera alla sinnen! Din är en sådan.

    SvaraRadera
  2. Anta Snaque: Nu blir jag riktigt, riktigt glad. Det var det jag hoppades att jag skulle kunna förmedla! :))

    SvaraRadera
  3. Spännande ställe! Underbart med entusiaster som verkligen tar hand om kvarnen på bästa sätt. Att de dessutom har en tändkula gör det ju inte tråkigare. Ja, gissa vem som åker dit i oktober - jag kanske? ;-)

    SvaraRadera
  4. Noras paraply: :) Kanske vi ses där...

    SvaraRadera
  5. Trevligt att Du tycker om vår gamla kvarn som ägs av Sollentuna Kommun men som förvaltas och drivs av Sollentuna Hembygdsförening. Tyvärr hände en svår olycka vid kvarnen häromveckan. En stor lastbil stod uppställd i backen ovanför kvarnen på Landsnoravägen. Bromsarna släppte plötsligt och den herrelösa lastbilen for med hög hastighet baklänges ätt in i såghuset. Hela gaveln på huset demolerades och ramsågen ruckades åt sidan. Vattenhjulet som det gick åt massor av kunskap och mantimmar att renovera är dock intakt. Det viktigaste av allt är att ingen människa blev skadad! Kvarnen klarade sig helt utan skador.
    Nu börjar et återuppbyuggnadsarbete. Kvarndagarna kommer dock inte att påverkas. Nästa kvarndag då det mals tre sorters mnjöl som är till försäljning är den 24 maj.

    Göran Lager
    Ordförande
    Sollentuna Hembygdsförening

    SvaraRadera
  6. Lagers tabberas: Kul att du tittade in och kul att du gillade mitt inlägg om Landsnora kvarn. Vilken j-la tur att ni inte hade öppet hus med massor av folk i och runt sågen. Jag nästan kippar efter luft när jag tänker tanken. Gräsligt! 24 maj! Det ska jag lägga på minnet! Och lycka till med återuppbyggnaden!

    SvaraRadera
  7. Hej Mira, vilka fantastiska bilder du presenterar från Landsnora Kvart; hittills ganska okänd för mig i min barndoms Sollentuna. Vill du upptäcka fler ställen, titta på Iggesunds bruk i Gästrikland... Jag jobbar som guide på somrarna. Ska titta mer på din blogg och ge tips om du vill ha.

    Hälsningar
    Björn
    bjornolsson2000@yahoo.com

    SvaraRadera
  8. Björn Olsson: Kul att du hittade hit! Och tips om spännande sevärdheter tas alltid tacksamt emot, gärna sådana som har med gamla bruk att göra. Vattenkraft av alla de slag lockar mig. Iggesunds bruk har jag ännu inte besökt. Det skulle vara roligt!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg