Det sjukantiga huset på Laxholmen

_DSC1728il

Jag skulle nog kunna tänka mig att Industrilandskapets mest fotograferade hus måste vara Strykjärnet, det märkliga huset som tycks flyta på vattnet mitt i Motala ström.

laxholmen

Det var ont om plats runt den eftertraktade strömmen, därför såg man till att bebygga varenda millimeter som gick att bebygga. Laxholmen, mitt i bild ovan, hade en smal och spetsig form och huset byggdes – i armerad betong, hypermodernt vid tiden - ända ut i kanterna. Formen blev därefter. (Klicka på bilden för att se hela kartan.)

_DSC1695il

Arkitekt var Folke Bensow och Strykjärnet stod klart 1916. 

_DSC1696il

Huset byggdes av Holmens Bruks och Fabriks AB och användes till en början som väveri och efter det för bland annat tvinning, spolning och varpning.

_DSC1697il

Idag finns här Arbetets museum, en passande användning för detta textilarbetets hus.

_DSC1701il

Det är lätt att drabbas av nackspärr när man går här och tittar uppåt väggarna. Det känns som här knappt finns en enda rät vinkel.

_DSC1705il

Strykjärnet hänger samman med den långsmala Strykbrädan, huset längs strömmen som byggdes som klädesfabrik.

_DSC1727il

Skulptören Carl Milles lär ha utnämnt Strykjärnet till Sveriges vackraste industribyggnad. Jag är beredd att hålla med…

Och nej…  det är inte en sjunkande fabrik vars skorsten sticker upp mitt i strömmen, utan ett konstverk. Eller? Är det en sjunkande fabrik?

Kommentarer

  1. Det är lite Venedig över den här delen av Norrköping. En liten undring: Hur håller man fukten borta i dessa byggnader? Dras inte vattnet upp i konstruktionerna av kapillärkraften?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Förövrigt tror jag inte det gick att hålla fukten borta. Jag läste någonstans att alla som jobbade i de här fabrikerna luktade surt och kallades för surbullar...

      Radera
    2. Det var ullen som luktade surt, inte från huset. Och det står där fortfarande ca 100 år efter att det byggdes så vi får hoppas det står kvar om 100 år också. :)

      Radera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg