Ryfors bruk Nedre



Jag gick vidare i den grå novembermorgonen. Vattnet i Tidan sorlade på min vänstra sida och mitt mål var den nedre dammen vid Ryfors. Jag blev tvungen att gå över en gårdsplan på min väg dit, och det kändes lite halvkymigt eftersom jag inte visst om det var ok.

När jag klev omkring och plåtade och tittade nere vid kraftverket så kom en farbror gående. -Hoppsan, sa jag. -Jag kanske inte får vara här? -Jodå, det får du visst, svarade han.

En stund senare kom ytterligare en farbror lunkande över dammspången. De språkades vid en stund och sedan började farbror nr två prata med mig.



-Det där är väl inget att fotografera! sa han när jag vände objektivet mot vyn ovan. -Inte? sa jag. -Vad har det varit där då? -Det var det gamla mejeriet här på Ryfors, svarade farbrorn. -Vänta ska du få se! Jag har något annat jag vill visa...



Ryfors nedre är liksom Ryfors övre fungerande kraftverk. Jag kommer att återvända hit igen och igen ända tills jag kan få komma in och titta i turbinhallarna. Jag var inte modig nog att fråga den här gången, och dessutom hade jag lite kort tid på mig. Tänkte att jag etablerar en kontakt nu, så kan jag komma senare och be att få titta.

Dessutom har jag i min jakt på fakta om åar med bruk, kvarnar och kraftverk i Sverige hittat en alldeles ypperlig hemsida som jag tror jag kommer att ha stor glädje av.
Läs om Ryfors bruk nedre på den sidan.

Kommentarer

  1. Var där och rotade som barn på 70-talet. En härlig plats. Östergötland, va?

    SvaraRadera
    Svar
    1. I sanning en härlig plats. Och innan de började med renoveringen fanns verkligen mycket att rota i. Ryfors ligger i Mullsjö kommun, i Jönköpings län, fast i landskapet Västergötland.

      Radera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg