söndag 10 juli 2011

Anten – Gräfsnäs Järnväg

_DSC0420ag

Mellan Gräfsnäs och Anten, längs sjön Anten i Västergötland, går numer en del av det som är kvar av Västergötland – Göteborgs järnväg.

_DSC0418ag

1 januari 1900 öppnades VGJ för trafik och var sedan en livligt trafikerad järnväg fram till början av 1940-talet då delar av banan började läggas ner. 1987 lades sista delen ner och kvar blev sträckorna Anten – Gräfsnäs och Skara – Lundsbrunn som museijärnvägar.

_DSC0414ag

Museijärnvägen drivs idag av den ideella Museiföreningen Anten - Gräfsnäs Järnväg

_DSC0419ag

_DSC0425ag

_DSC0426ag

På den 12 kilometer långa smalspåriga järnvägen kan man idag åka med hundraåriga ånglok eller med något modernare motorvagnar. Man kan stiga av vid någon av hållplatserna och se sig om eller hjälpa till att vända loket på vändskivan vid Gräfsnäs.

_DSC0422ag

_DSC0428ag

_DSC0430ag

Nu åkte vi inte något tåg alls den här gången, för klockan var mycket och tidtabellen hade tagit slut för dagen, men det var roligt att bara gå omkring och titta på vagnar, lok och byggnader.

_DSC0433ag

_DSC0435ag

_DSC0436ag

Härinne står loket och kikar med sin stora lykta.

_DSC0438ag

_DSC0423ag

Och var är väl mera lämpligt att avsluta ett järnvägsreportage med än en rallarros? Blomman som slog rot utefter banvallarna i rallarnas spår. Den trivdes där.

Det här inlägget tillägnar jag dels min far som älskade gamla järnvägar och dels bloggvännen Staffan, som är en… järnvägsmupp.

Förövrigt tycker jag riktigt illa om den fnattiga benämningen tågstation när det heter järnvägsstation. Så. Nu har jag sagt det…

4 kommentarer:

  1. Vilken intressant och härlig tur du är ute på! Fina bilder dessutom. Det är så kul med historian kring platser man besöker.
    heanku

    SvaraRadera
  2. Jag tackar och bockar allra ödmjukast för inlägget. Av någon underlig anledning känns allt väldigt bekant och tågmupp är jag nog. :-)

    Förresten så kommer stationshuset i Gräfsnäs från Björsared. Föreningen hämtade huset på lastbil därifrån för ett antal år sedan. Den ursprungliga stationen låg lite längre norrut mot själva samhället till. En gång fanns det även järnvägsrestaurang där.

    Önskar er en fortsatt trevlig semester!

    SvaraRadera
  3. heanku: Tack! :) Ja, det är fantastiskt roligt att åka omkring på det här viset. Så mycket man får se och det låter som en klyscha, men Sverige är vackert...

    Staffan H: Ja, du förstår väl att jag inte kunde gå omkring här utan att tänka på dig! Se där! Där fick jag veta lite mer om stationshuset. Var Björsared ett annat stationshus från Västgötalinjen?

    SvaraRadera
  4. Det stämmer - Björsared ligger i Lärjedalen utefter väg 190 från Göteborg mot Gråbo. VGJ hade delat in sina stationer i tre olika klasser och stationshusens utseende och storlek berodde på vilken klass stationen hade, Göteborg Västgöta och Skara undantagna förstås. Björsared hör till klass III som var den minsta klassen och är inte så värst förändrat genom om- och tillbyggnader som skett med andra stationshus genom åren.

    SvaraRadera

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.