tisdag 28 augusti 2012

Vattentornet på Drottningens bastion

Något som ganska snart fångade min blick när jag klev omkring på vallarna runt Nyborgs slott, var ett runt torn i tegel som stod lite vid sidan av.

_DSC0702vt

Först trodde jag att det var något som hörde till slottet, men när jag kom närmare förstod jag att det var nyare. Och något helt annat.

_DSC0703vt

Ett vattentorn!

Nyborgs gamla vattentorn står på den del av vallgravsvallen som kallas Dronningens Bastion och byggdes 1899 efter ritningar av arkitekt Emil Swanenflügel.

_DSC0704vt

Vattentornet blev kulturminnesmärkt 1997 och är unikt så till vida att alla inventarier och installationer finns kvar, inklusive tanken av nitade stålplattor.

_DSC0705vt

Men den här vackra tegelskapelsen var inte först på platsen.

Redan 1872 invigdes en annan vattenbehållare, nedgrävd i marken längst ut vid bastionens spets. Denna vattenbehållare togs dock bort i slutet av 1990-talet, då hela bastionen renoverades.

_DSC0706vt

Vattentornet mäter 22,40 meter från toppen till botten.

_DSC0707vt

Tornet är nyligen renoverat, och det finns tankar och förhoppningar om att här ska bli utsiktstorn för allmänheten. Utsikten över Nyborg fjord, staden och Stora Bält lär vara betagande.

2 kommentarer:

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.