Ytterby gruva – en nobel sevärdhet

_DSC0561y

Tänk att det måste till en engelsk bok för att jag ska få reda på att det i min omedelbara närhet finns något så vansinnigt spännande som en världsberömd gruva…

Många är de gånger jag raspat runt i böcker och på nätet för att hitta spännande ställen i närheten att åka och titta på, men den här platsen lyser med sin frånvaro i alla guide- och sevärdhetsböcker. Kan tänkas att det är för smalt. För nördigt.

Men så fick jag boken “Grundämnenas sällsamma liv” av Hugh Aldersey-Williams under ögonen. Och det hela började rullas upp.

Ytterby gruva hade jag hört talas om, men jag visste inte riktigt var den låg. Ytterby är ett rätt vanligt namn i Sverige. Men så läser jag i boken: “Ytterby, enligt uppgift det äldsta kvarts- och fältspatsbrottet i Sverige, ligger på Resarö, en av otaliga klippiga små öar öster om Stockholm, där fastlandet splittras upp och försvinner i Östersjön.”

Vänta nu…  Resarö…  Det är ju alldeles här intill! Jag har varit där massor av gånger! Gruva! Där!

Och inte vilken liten vanlig gammal sketgruva som helst! 

_DSC0552y

Här på Resarö har brutits malm sedan länge, bland annat kvarts för järnverken och fältspat till porslinsindustrin. En dag år 1787 gick den då trettioårige Carl Axel Arrhenius och hackade bland mineralerna i gruvan, och fick då fram ett tungt stycke, svart som natten. 

_DSC0554y

I förhoppningen om att det kanske var volfram han hittat, skickade han ett prov av klunsen till sin vän i Finland, kemiprofessor Johan Gadolin. Men volfram var det inte. Däremot hittade Gadolin en tidigare okänd, sällsynt malm i provet och han kallade den yttria efter fyndplatsen.

_DSC0551y

Det visade sig att denna sällsynta malm innehöll inte mindre än fyra hittills okända jordartsmetaller, grundämnen som alla fick namn efter sin fyndplats; Yttrium, Erbium, Terbium och Ytterbium. Gadolin hedrades senare genom att malmen yttria fick hans namn; Gadolinit.

_DSC0544y

Senare kom kemisten Per Teodor Cleve att hitta ännu fler metaller i samma malm; Holmium och Tulium. I ytterligare ett malmprov från Ytterby gruva fann man grundämnet Tantal. Således har inte mindre än sju grundämnen hittats i detta tämligen oansenliga gruvhål. På Resarö. “En av dessa otaliga klippiga små öar öster om Stockholm, där fastlandet splittras upp och försvinner i Östersjön.”

Märkligt nog fick inget av grundämnena eller mineralerna namn efter Carl Axel Arrhenius, han som spettat upp provet från början.

_DSC0546y

Hur som haver kunde jag knappt bärga mig till jag själv fick komma och titta på gruvan som innehållit (innehåller?) så mycket spännande. Trots att folk jag pratade med sa –Det är inget att se! Det är bara en grusgrop!

_DSC0549y

Så vi åkte dit. Längs en väg där jag åkt många gånger, men inte reflekterat närmare över, såg vi nu skyltar med gatunamnen Yttriumvägen, Gadolinitvägen och Terbiumvägen. Tja, när man inte vet, reagerar man kanske inte.

_DSC0550y

Jag fick gå ensam ner till “grusgropen”.

Ingången till gruvan är mycket riktigt igenfylld. Det 170 m djupa, lodräta schaktet är nu bara ett gapande, ganska grunt hål i berget, men gångarna lär ska vara öppna och har, efter att gruvan lades ner, använts som oljelager, något som idag även det är borttaget. Ett litet skjul med en snurrande fläkt på toppen av bergknallen vittnar ändå om pågående ventilation. 

_DSC0560y

_DSC0542y

_DSC0558y

1989 utsåg ASM - American Society for Metals – Ytterby gruva till Historical Landmark, och nobelpristagare i kemi ser det som en ära att få se denna “grusgrop” där så många grundämnen hittats för första gången.

Själv tyckte jag att det var otroligt spännande att gå här, och inser därmed att…  ja, lite nördig är jag nog.

Det ska finnas ett Ytterby gruva-museum på Vaxholms fästning och detta är härmed uppsatt på besökslistan.

Kommentarer

  1. Vi är nog en familj av nördar, det är bara så...
    Och inte gör det mej nåt...

    SvaraRadera
  2. Ninna: Inte mej heller! :-)

    SvaraRadera
  3. Så spännande! Och tänk vad mycket bra man kan hitta i sitt närområde.
    Människor som brinner för, och är intresserade av, saker och ting är ofta väldigt intressanta själva. Jag tror att många av oss är mer eller mindre nördiga. Och ännu fler BORDE vara det. Då skulle vi få en roligare värld.

    Trevlig helg, Mira!

    SvaraRadera
  4. Mira, vad kul och få se gruvan. Jag har länge velat besöka minnesmärket. För övrigt är Yttrium Upplands landskapsgrundämne. Att jag har koll på en sådan sak garanterar säkert nördstämpeln :-)

    SvaraRadera
  5. Annica: Gräv där du står! heter det ju, och resor till Thailand och kontinenten i all ära, jag trivs nog allra bäst - just där jag står! :-)

    Scribo: Ja, det må jag tro! Hur många landskap har för övrigt alldeles egna grundämnen? Och - by the way - som du kanske förstått gillar jag nördar!

    SvaraRadera
  6. Och mittemot Ytterby brygga, ligger ett av min barn- och ungdoms smultronställen.
    Margaretha
    som blir lätt
    nostalgisk av
    inlägget

    SvaraRadera
  7. Alltså...du är en mästarinna på att hitta spännande platser Mira!

    SvaraRadera
  8. Slottsträdgårdsmästaren: Ah! Ett ställe du INTE varit på? Så du tycker inte det är en grusgrop då? ;-)

    SvaraRadera
  9. På min tid hette det Vikingaviken. Kanske har den nye ägaren bytt namn på stället.
    Margaretha

    SvaraRadera
  10. Märkligt att det i min närmaste omgivning fanns en sådan viktig sevärdhet, hade inte någon aning.

    Anledningen varför jag upptäckte detta nu är för att jag först var nyfiken om ett annat fenomen som uppstod i hessdalen i norgie. Det är ett ljusfenomen och andra säger det är ufo. En vetenskaplig utredning kom fram till att dessa fenomen tycks innehålla spår av skandinavium, syre och ett annat ämne och andra sällsynta mineraler, och hela stället låg på en otrolig rik mineral och malmbädd och sedan fick jag höra att skandinavium var en mycket sällsynt jordartsmineral. När jag sökte vidare blev jag så häpen att jag nästan trillade av stolen lite grann, det finns ju en sådan sällsynt mineralrik ställe även här i vår närmaste skärrgård. Inte så långtifrån där jag bor.

    Får bli ett spännande resmål att utforska.

    Tack

    vh
    C

    SvaraRadera
  11. Suck det hette ju scandium.
    Klockan är ju halv fyra på morgonen. Borde sova.

    Ok jag erkänner jag är också en nörd :)

    och jag struntar i vad alla andra tycker om det :D

    SvaraRadera
  12. C: Kul att du hittade hit i ditt sökande. Och kul att det finns fler nördar därute som uppskattar udda besöksmål. Jag hoppas att du får en riktigt trevlig resa till Ytterby och jag lovar dig, för oss nördar är det i sanning sevärt! ;)

    SvaraRadera
  13. Lena "Astarte" Ohlson10 januari 2016 kl. 12:47

    Vad roligt att läsa om Ytterby Gruva på din blogg. Har varit där för att titta på miljön och känna på de speciella "energierna". Har haft en del anledningar till att göra sökningar på sällsynta metaller och Sverige/Mälardalen står ut som mycket speciellt. Jag är definitivt en nörd och är mycket stolt över det :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg