Apropå ortnamn…

svinballe

…så tycker jag inte synd om Fjuckbyborna längre…

Kommentarer

  1. Inte så lätt att bo i Kåtebol heller...

    SvaraRadera
  2. Språkets magi :-)
    Kräkångersnoret lär ha bytts till Lövsele.

    SvaraRadera
  3. Ja,jag är glad att Mor o Far flyttade till Sverige...tänk om man hamnat där!!Annars älskar jag Danmark o du har verkligen visat det rättvisa via dina vackra bilder o intressanta text!

    SvaraRadera
  4. Viola: Det förstår jag faktiskt.

    Hanne: Det är jag också, annars hade jag aldrig haft någon bästis som barn! Du som kan danska, vad betyder egentligen balle på danska? För det kan väl inte vara så att den stackars orten heter svinp..t!?

    SvaraRadera
  5. Nu är det så att jag fick aldrig lära mej det ordet..nu undrar jag varför;-) Ska fråga Mor(som är på Jylland nu) Hur lägger man fram den frågan till en 77-åring:Hmm jo mamma,hur säger man svinp..t på danska?Kram min allra "bästaste" barndomskompis!

    SvaraRadera
  6. Hanne: Nä! Inte fråga mor om det! Jag ville bara veta vad ordet balle betyder på danska. Det kanske är något så beskedligt som kulle eller höjd eller något sådant. Svinhöjden...

    SvaraRadera
  7. Ortsnamn är intressanta. I Västerbotten kan man hitta orterna Snipp, Snapp, Snorum, Hej och Basalorum. Precis om i barnramsan. Förstås ganska rumsrena.

    Men i Haparanda kommun ligger byn Kukkola!

    SvaraRadera
  8. Annica: Nej, är det sant!? -Och var bor du då? -I Snorum! Kul! :)

    SvaraRadera
  9. Körde genom Sexdrega häromdagen. Inte så vackert det heller...

    SvaraRadera
  10. Har en vän från Hunnebostrand som brukar vara i Bögebacka(ligger i Sotenäs kommun) Trodde först hon skämtade!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg