Den Gamle By - Møntmestergården

_DSC0641gbm

Ett av de hus som, vad ska man säga… gjorde mest väsen av sig i Den Gamle By i Aarhus var Møntmestergården vid torget. Det var också ett av de få hus vi gick in i. Ett riktigt… praktfullt… exempel på hur en rik familj kunde bo på 1700-talet.

_DSC0641bm

Ett gammalt korsvirkeshus som, när korsvirke (bindingsværk) blev omodernt, målades om som stenhus.

_DSC0643gbm

Huset stod en gång i Köpenhamn och är du intresserad av dess historia, hänvisar jag till Den Gamle Bys utmärkta hemsida. Ty detta hus har varit med om många öden och äventyr.

_DSC0649bm

Men vi kliver väl in, så jag får visa lite…

_DSC0654gbm

Den fantastiska trapphallen som sträcker sig genom tre våningar.

_DSC0660gbm

_DSC0658gbm

Vattenutkastarna i form av drakhuvuden.

_DSC0659gbm

Det målade golvet.

_DSC0650gbm

Och de målade fåglarna i Fugleloftsalen. En rekonstruktion från de vittrade, men annanstans bevarade, 1600-talsmålningarna.

_DSC0676gbm

_DSC0653gbm

_DSC0651gbm

Och Gobelinsalen. Med väggar målade med inspiration av vävda tapeter från Kjærstrup på Lolland. Också dessa rekonstruerade.

_DSC0652gbm

Nog för att jag vet att gamla målningar och tapeter bleks med tiden, och att det vi ser idag bara är bleka reminiscenser från 16- och 1700-tal. Jag vet detta, men ändå far jag upp i det kraftigt röda taket, när jag får se det här. Jag föredrar nog det gamla, blekta.

På samma gång är det häftigt att få se hur det såg ut när det begav sig. Men jag skulle inte vilja bo i det…

_DSC0677gbm

Jag lägger in ett litet YouTube-klipp som visar hur huset en gång räddades från förfall och rivning. Spännande.


Kommentarer

  1. Oj. Tack! Vilket hus!
    Älskar det där taket med fåglar.

    SvaraRadera
  2. Oj,Oj, vilket hus vilka vackra fönster mm.

    SvaraRadera
  3. Gabrielle: Ser man inte himlen i den trånga, mörka stan, får man måla den i taket...

    Randiga Tråden: Det var i sanning ett färgstarkt hus! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg