Fröken Emmy Biberg

emmy-1907

Så här ser hon ut!

Fröken Emmy Biberg, som jag så länge undrat över. Hon som gjort så många omslag och vinjetter till Svenska Turistföreningens Årsskrift.

Tack vare bloggvännen em hittade jag en länk som gav mig något mera kött på benen.

000

En artikel i tidningen Idun från 1907 gav ännu lite mera.

Klicka på bilden så blir den större!

Hon var anställd vid Centraltryckeriet i Stockholm och gjorde omslag och vinjetter även till flera andra böcker från Centraltryckeriet.

2[3]

eb

stf1904_1

Men så mycket mer än så vet jag ännu inte. Kanske är det någon annan som gör?

Visst är det märkligt att det finns så lite fakta om just illustratörer…

Kommentarer

  1. Illustratörer och översättare fick ju inte ens sitt namn utsatt alla gånger! Hade de fått det så kanske det inte hade funnits så många dåliga översättningar och illustrationer. Många hade det ju som extraknäck på sidan om, och la' nog inte ned så mycket möda på jobbet. Dåligt betalt var det säkert också.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Det är faktiskt likadant med tidiga fotografer. Jag som älskar gamla bilder letar ofta efter källan. När det gäller gamla vykort och liknande så nämns aldrig fotografen utan det är firman eller tryckeriet som står som upphovsman.

    SvaraRadera
  3. Jätteintressant att få veta vem hon var!
    Hennes bilder är ju såå fina. Bra du lyfter fram bilden.

    Tyvärr är det fortfarade så att illustratörers namn inte alltid står utsatta. Såg det senast igår i en tidning, några små fina vinjetter, namnlösa. Men vid det lilla fotot på samma sida stod förstås fotografens namn!

    SvaraRadera
  4. Jag brukar vara noga med att mitt namn kommer fram på ett eller annat sätt när jag gjort illustrationer/logotyper.
    Jag märker att en del anser det vara fåfänga.

    SvaraRadera
  5. em:Jag läser just nu Gedins biografi över Carl Larsson, och där beskrivs just hur Larsson i början av sin karriär håller på att "fastna" i illustratörsyrket. Uppenbarligen rankat flera snäpp lägre än målaryrket. Spelade ingen roll hur duktig man än var (är?) det sågs i alla fall som sämre...

    Scribo: Ja, visst är det trist. Dessa fotografer var ju dessutom ofta pionjärer och utmärkta dokumentatörer...

    Jessica: Uschligt! Jag lyfter gärna fram alla dessa duktiga illustratörer!!!

    Skaffaren: Illustrationer/logotyper! Du!? Det vore rysligt spännande att få se någon gång!!!

    SvaraRadera
  6. Trevligt att se att andra uppskattar mormors konst. Hon var en fantastisk kvinna och en förebild. Gav sig ut i världen pch upp till fjällen med akidåkning. Gifte sig och fick tre barn. Flyttade till England och bodde där tills andra världskrigets utbrott. Lyckades ta sig till Sverige med sista båten. Mycket roligt och kreativt gjorde vi barnbarn och vänner med mormor. Hon gjorde jubileumsutgåvan av MästerOlof och fick brevtack från Strindberg. Ett stolt barnbarn UllaH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du hittade hit, Ulla! Jag tycker verkligen att denna duktiga kvinna förtjänar att lyftas fram och synas och spännande att få veta lite mer om henne. Jag älskar hennes bilder! Tack för din kommentar!

      Radera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg