Apropå Viktor Rydberg

rb1

Längst ner i en kartong låg några gamla spelkort och skräpade, men det var uppenbarligen inte några vanliga spelkort med spader och klöver. Nej, likt de pedagogiska kortlekar som fanns hemma då jag var liten, med växter eller djur, där man skulle samla “familjer” med fyra i varje, var detta spelkort med diktare.

De ser ut att ha varit med om en del. Många är kanske de svettiga tonårsnävar som fumlat och samlat. Kanske ingick i reglerna att man skulle kunna citera, vad vet jag.

Och Viktor Rydberg då. Detta märkliga levnadsöde. Från fattigt fosterbarn i Jönköping till firad och uppburen nationalskald. Numer så gott som bortglömd. Det som däremot lever kvar i högönsklig välmåga av hans penna är Betlehems stjärna tonsatt av Alice Tegnér. Kommer snart att höras i en kyrka eller förskola nära dig. Det hade han nog smålett lite förundrat över. När han helst velat att man kommit ihåg Singoalla eller Fribytaren på Östersjön

Förresten lär han ska ha vimlat omkring i de lokaler som jag huserar i just nu…

bak

rb2

rb3

rb4


Kommentarer

  1. Fram för allmänbildande kortlekar. Även idag behövs de.

    SvaraRadera
  2. Viola: Måste kolla nästa gång jag går till en leksaksbutik. Kanske det finns... Eller. Det är väl bara nätet som gäller idag. Kanske finns något allmänbildande på nätet som jag missat...

    SvaraRadera
  3. Jag har en kortlek med kända kvinnor.
    Margaretha
    som gärna
    glömmer
    Singoalla

    SvaraRadera
  4. em: Åh! Är den lika gammal som den här?

    Jag glömmer inte Singoalla i första taget efter att Berättarspelsföreningen i Bohuslän gjorde en fantastisk teaterföreställning av den för flera år sedan...

    SvaraRadera
  5. Nej, min kortlek är tämligen ny - jag fick den av en amerikansk väninna för si så där en tio år se'n. När (om) min dator kommer till liv, så att jag kan nyttja skannern, kan jag skriva en trudelutt om den - det har jag faktiskt tänk, fast jag glömt bort det.
    "Great Women, A biographical card game. Poets & Writers" står det utanpå.
    Margaretha

    SvaraRadera
  6. em: Gör gärna det, det vore intressant att se! Klart din dator ska komma till liv! Förr eller senare...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg