Uggla



En dunig kattuggleunge sitter i slottsparken och försöker sova. Lätt störd av alla som säger Oj! och Oh! och tror att den är övergiven. Den plirar lite med ena ögat, kniper snabbt ihop det igen och försöker somna om. Troligtvis sitter föräldrarna i något träd längre bort och väntar på natt och jakttid.



Det finns väl få fåglar som är så omgivna av folktro och föreställningar som ugglan.

-Hujeda! Någon ska dö! ojade sig de vidskepliga förr i tiden när ugglan hoade Klävitt! runt stugknuten.

Bilden nedan från 1894 av den norske konstnären Theodor Kittelsen heter Pesten kommer. Och att farsoten illustreras av just en uggla är inte ovanligt. Ofta har ugglan fått stå som symbol för otur.




Caspar David Friedrich, 1836

Konstnären Caspar David Friedrich (1774 - 1840) målade en del ugglor och då gärna i en tämligen ödesmättad och dyster miljö.

Kanske ugglans levnadssätt som tystflygande, nattlig jägare hjälpt till att spä på de olycksbådande föreställningarna.



Caspar David Friedrich, 1836

Men ugglan förknippas också med visdom och boklärd kunskap. Bilden nedan är en väggdekoration på en bokhandel i Uddevalla.

Nordisk familjeboks andra upplaga från 1904-1926 kallas Uggleupplagan, just därför att bokryggen pryds av en uggla.

Hon är också den romerska gudinnan Minervas attribut; ugglan Glaucus som symboliserar vishet och bildning för att hon kan se i mörker.

Harry Potter har en tam fjälluggla som lystrar till namnet Hedwig. Som till yttermera visso spelas av en hane i filmerna...






Kattugglorna (Strix aluco) bildar par som håller ihop genom hela livet. Deras syn och hörsel är god och dess mjuka fjäderdräkt gör att den kan flyga i stort sett ljudlöst. Den bygger bo och lägger sina ägg tidigt och det är därför vi kan se halvstora uggleungar redan nu.

Visste du förresten att kattugglans öron är asymmetriska? Det är därför den jagar så bra i mörker. Den lyssnar sig fram till sitt byte.



Albrecht Dürer, Liten uggla, 1508


Strix ocellata, John Gould, 1867-72

Vad gäller slottsparkens uggleunge är det inte alls ovanligt att ungarna lämnar boet innan de kan flyga. Boet blir helt enkelt lite för trångt.

Det är bara att låta den vara. Mamman vet säkert var den finns och kommer med mat till kvällen. Så i det här fallet behöver vi säkert inte ana några ugglor i mossen...



Jag höll ju sånär på att glömma...

Albert Engström och hans STRIX...



(Alla bilder Wikimedia Commons utom mina egna foton.)


Kommentarer

  1. Jag gillar ugglor!
    Kom att tänka på en (rätt hisklig) "porslinsugglelampa" min mor fick av en klass en gång. Hon tackade och undrade hur de hade kommit att tänka på en uggla, någon sa' nå't om att hon var klok som en uggla, när ett sanningsvittne upphov sin röst och sa' "därför att fröken glor som en uggla när man gjort något dumt".
    Det finns ju en del familjenamn med olika former av uggla - de som kom på namnen först måtte väl ha gillat ugglor.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. em: Ja, ugglor är fina djur. Jag förstår varför de förknippas med klokskap. De skarpa, framåtriktade ögonen tycks lysa av vishet. Däremot har jag svårare att förstå varför de dessutom sägs bringa otur. Fara med ofärd. Tycks oförenligt... Eller så är det precis tvärtom...

    SvaraRadera
  3. Oj vad det är roligt att kika in hos dig. Du är som ett mindre uppslagsverk kring en massa roliga och spännande ämnen. Vad man lär sig!!

    Jag blir mest full i skratt av ugglor. De ser så tokroliga ut med sina stora stirrande ögon. Det fanns en gammal tv-vinjett för något naturprogram tror jag - där satt två ugglor på en gren och vickade på huvena runt, runt. Fniss.

    David Caspar Friedrich är en konstnär som alltid fascinerat mig trots de dystra och dödsliknande motiven. Jag ska kolla lite mera om honom, har inte han också målat en tavla som heter Dödens ö? Med stora cypresser, såna som vi har överallt härnere?

    I vårsolen just nu kan jag berätta. Vulkandamm till trots.

    SvaraRadera
  4. Monet: Oops... Tack!

    Vet du, jag letade på YouTube efter just den där vinjetten med de halsbrytande ugglorna, men hittade den inte. Var det inte till något naturprogram?

    Caspar David är väl fascinerande just tack vare sina dystra motiv. Det lite lockande med att pillra på sårskorpan... Det får göra liiite ont...

    Dödens ö var det Arnold Böcklin som gjorde. Och den är alldeles underbart dyster! :)

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Arnold_B%C3%B6cklin

    SvaraRadera
  5. Ugglor är intressanta djur och jag gillar dem på något vis. De hörs ofta på i Bergslagen. När jag var liten kunde jag höra kattugglans "klä vitt" på mormors sommarställe i Sörmland.

    Jag kan förstå att man i folktron lät fantasin skena iväg ibland och därför gav ugglan vissa negativa egenskaper. Själv föredrar jag att förknippa ugglan med kunskap och visdom.

    SvaraRadera
  6. Staffan H: Det är lustigt att ugglan förknippas med såpass olika egenskaper som visdom och otur. Kan man flite försiktigt uttrycka det så att bildade människor förknippade den med visdom och obildade med otur... Eller är det att göra det för enkelt?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg